Adres mailowy nauczyciela:
mjanowska@wesolarodzinka9.pl
agolab@wesolarodzinka9.pl
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
Rysowanie psa krok po kroku
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na czerwiec:
- kształtowanie postawy tolerancji w stosunku do dzieci niepełnosprawnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- dostrzeganie różnic i podobieństw pomiędzy dziećmi różnych ras,
- porównywanie masy przedmiotów,
- zapoznanie z działaniem wagi szalkowej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- rozwijanie zdolności wokalnych,
- wykorzystanie w pracy surowców wtórnych,
- zapoznanie z kontynentami oraz z globusem – kulistym modelem Ziemi,
- zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym obszarów górskich,
- poznawanie wybranych regionów Polski,
- poznawanie oznak lata,
- poznawanie wybranych miejsc w Polsce.
- dzielenie się wspomnieniami ze swojego pobytu w przedszkolu,
- poznawanie przyczyny pękania czereśni,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
Praca plastyczna „Stempelkowa Polska”
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na maj:
- rozwijanie mowy,
- poznawanie historii powstania Warszawy,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie aktywności twórczej,
- poznawanie miary płynów,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- zapoznanie z wyglądem mapy Polski,
- zapoznanie z charakterystycznymi miejscami Warszawy,
- poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego
- zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami,
- dostrzeganie piękna majowej przyrody,
- poznawanie budowy biedronki,
- obserwowanie roślin i zwierząt w naturalnym środowisku,
- rozwijanie zainteresowania przyrodą,
- zachęcanie do sprawiania bliskim przyjemności,
- określanie wzrostu dzieci,
- porównywanie wzrostu dzieci,
- poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,
- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności mierzenia,
- mierzenie długości stopami, krokami,
- poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,
- utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
- poznawanie narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi i ich zastosowania
Mali ekolodzy
Urodziny Michalinki
Mama Franka czyta bajkę o pieskach, towarzyszy jej mały piesek
Szkoła Muzyczna u starszaków
Spotkanie z pielęgniarką
Prezenty od zajączka
Zajęcie uatrakcyjniające popołudnie
Praca plastyczna „Pisanka”, „Zajączek”
Urodziny Szymona
Urodziny Filipa
Zakładamy hodowlę rzeżuchy, owsa i cebulki
Urodziny Marysi
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na kwiecień:
- rozwijanie mowy,
- poznawanie zwyczajów wielkanocnych,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
- przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
- poznawanie różnych pisanek,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- tworzenie akompaniamentu do zwrotek piosenki,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- składanie i zaginanie papieru według instrukcji,
- poznawanie budowy i właściwości jajka,
- zapoznanie z ciekawostkami na temat pisanek,
- zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,
- przygotowanie prostych potraw z jajek,
- zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek,
- poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,
- porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt
- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności mierzenia,
- mierzenie długości stopami, krokami,
- poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,
- utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
- zachęcanie do segregowania śmieci,
- zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,
- wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,
- zachęcenie do dbania o swoje najbliższe środowisko,
- wskazywanie różnic między miastem a wsią,
- obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy,
- przestrzeganie podstawowych zasad związanych z higieną
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania – tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku
Urodziny Emilki
Zajęcie uatrakcyjniające
Wiosenne kwiaty
Praca plastyczna „Sowa”
Rysowanie krok po kroku żyrafy
Urodziny Ksawerego
Urodziny Ksawerego
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na marzec:
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z wybranymi zwierzętami egzotycznymi,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- dodawanie i odejmowanie w zakresie dziesięciu,
- utrwalanie nazw wybranych zwierząt egzotycznych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie spostrzegania: słuchowego, wzrokowego,
- zwracanie uwagi dzieci na nienawiązywanie kontaktów z obcymi osobami,
- poznawanie zachowania się wybranych zwierząt,
- poznawanie przedstawicieli zwierząt żyjących na polu oraz przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie,
- przybliżanie wiadomości o życiu mrówek,
- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia,
- poznawanie cech kuli,
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,
- zapoznanie ze zjawiskami parowania i skraplania,
- obserwowanie pogody i zaznaczanie jej elementów każdego dnia,
- utrwalanie nazw dni tygodnia,
- określanie znaczenia wody w życiu człowieka,
- poznawanie oznak wiosny,
- poznawanie nazw mieszkańców łąki,
- poznawanie przyczyn ochrony roślin,
- zintegrowanie się dzieci podczas powitania wiosny,
- poznawanie zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny,
Urodziny Wojtka
Ferie w przedszkolu
Praca plastyczna „Układ słoneczny”
Urodziny Julka
Zajęcie uatrakcyjniajace popołudnie „Maska”
Baśnie, bajki, bajeczki ….
Kartka dla seniora
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na luty:
- poznawanie małych liter i wielkich liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- utrwalanie znajomości poznanych figur geometrycznych,
- określanie, dlaczego dany element należy do jednego zbioru i do drugiego zbioru,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- przedstawianie słowami uczuć i nastroju,
- zapoznanie ze zjawiskiem topnienia,
- poznawanie substancji, które topnieją,
- poznawanie sylwetek znanych Polaków, np.: Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika,
- odtwarzanie usłyszanych dźwięków, np. zabawa w echo melodyczne, wokalne
- rozwijanie umiejętności wyodrębniania ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie,
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej),
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
- zapoznanie ze znakiem dodawania, odejmowania i równości,
- rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata
- poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np.: Wenus, Merkury, Mars
- gromadzenie wiadomości o kosmosie (poprzez literaturę, zdjęcia, albumy, internet)
- poznawanie satelity Ziemi – Księżyca; poznawanie ciekawostek, legend z nim związanych
- poznawanie w sposób pośredni zawodów związanych z kosmosem – kosmonauty, astronoma.
Urodziny Miłosza
31.01
Tematyka: Baśnie, bajki i bajeczki
Witajcie w nowym tygodniu i zapraszam do nowej tematyki, dobrze znanej Wam – baśnie, bajki i bajeczki. Zapraszam do Wspólnych zabaw.
Na początek posłuchajcie piosenki „Bajkowe marzenia”.
https://www.youtube.com/watch?v=PfE0iyosJL4
Określcie teraz tempo piosenki ( czy piosenka jest szybka czy wolna) i nastrój (czy jest wesoła czy też smutna).
Odpowiedzcie na pytania dotyczące piosenki.
– Czy lubicie słuchać baśni? Dlaczego?
– Czy w życiu jest podobnie jak w baśniach wszystko dobrze się kończy?
– Czy Wy też macie bajkowe marzenia?
A teraz czas na zagadki.
– Co to za dziewczynka w pośpiechu bal opuściła, a na dodatek – pantofelek zgubiła? (Kopciuszek)
– Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie znajdują chatkę całą
z piernika? (Jaś i Małgosia)
– Kiedy szła do babci to wilka spotkała. I choć nie powinna, to z nim rozmawiała. (Czerwony Kapturek)
– Za jej urodę – macocha ją wygnała do lasu ciemnego. Tam spotkała krasnoludki
i królewicza młodego. (Śnieżka)
– Na podwórku je tępiono – nie wiedziało dlaczego. Gdy dorosło, łabędzie przyjęły go jak swego. (Brzydkie Kaczątko)
Mam nadzieję, że poradziliście sobie z zagadkami. Teraz czas na ruch.
Zabawa pierwsza. Naśladujemy przyjaciół Kubusia Puchatka – pobiegajcie trochę do dźwięku tamburyna, grzechotki lub innego instrumentu, kiedy dźwięk ustaje – zatrzymajcie się w wymyślonej przez siebie pozie.
Zabawa druga. Kubuś Puchatek kiwa głową – usiądźcie w siadzie skrzyżnym, wykonujcie skłony głowy do przodu i do tyłu, w lewo i prawo.
Zabawa trzecia. Gimnastyka Puchatka. Wykonajcie skłony do przodu oraz skłony boczne.
A teraz usiądźcie wygodnie i posłuchajcie opowiadania, Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby „Stare baśnie”
Było to bardzo, bardzo dawno temu… albo całkiem niedawno. Szedł sobie Czerwony Kapturek przez las, niósł koszyczek pełen smakołyków dla chorej babci i wesoło podśpiewywał. Na głowie miał kapturek, oczywiście czerwony. Koszyczek był przykryty białą serwetką, spod której wydobywały się wspaniałe zapachy: wędzonej kiełbasy, pieczonej kaczki i ciasta drożdżowego. No po prostu palce lizać!
W tym samym lesie, na odległym krańcu, błąkała się królewna Śnieżka. Zła Królowa – macocha- wyrzuciła ją z domu, więc nie miała gdzie wracać. Królewna, mimo zmęczenia, wyglądała przepięknie. Miała skórę białą jak śnieg, usta czerwone jak korale jarzębiny, włosy czarne jak heban, i była już bardzo głodna. Kiedy poczuła zapach ulubionego ciasta drożdżowego, nogi same poniosły ją na drugi koniec lasu.
Nie tylko ona miała nosa do zapachów. Właśnie leśnym traktem jechała karetka. Podróżował nią Kot w butach, wystrojony jak na pierwszego ministra przystało, ponieważ był właśnie pierwszym ministrem. Jego pan, niegdyś biedny chłopiec, młynarczyk, a dziś król nad królami, postanowił wydać wielki bal, o którym wszyscy będą pamiętać. Kot poszukiwał najpiękniejszych dam, aby swym przybyciem uświetniły królewską imprezę. Kazał zatrzymać konie i ruszył prosto za zapachem. Gdy zbliżał się do leśnej polany położonej nad jeziorem o wodach błękitnych jak niebo, usłyszał dziewczęce głosy. Nadstawił uszy. Cichutko – koty potrafią chodzić bezszelestnie nawet wtedy, gdy mają buty na łapach – zszedł aż na sam brzeg jeziora. Rozchylił pałki tartaku i … co zobaczył?
Na zielonej trawie siedziały dwie piękności: rumiana dziewczyna w czerwonym kapturku i druga, o cerze białej jak śnieg. Ta druga zajadała ciasto drożdżowe, aż jej się uszy trzęsły. Kot w butach był oczytanym kotem. Rozpoznał Czerwonego Kapturka i królewnę Śnieżkę – bohaterki ulubionych baśni.
„Byłoby wspaniale, gdyby przyszły na bal. Ich obecność rozsławiłaby nasze królestwo na cały świat” – pomyślał kot. Już chciał wyjść z ukrycia, kiedy usłyszał ciche wilcze kroki i poczuł słodki zapach zatrutego jabłka w koszu złej królowej. Zrozumiał, że zanim zacznie się bal, wilk połknie Czerwonego Kapturka, a królewnę Śnieżkę uśpi macocha zatrutym jabłkiem. Hm, co tu robić?
„Gdyby tak wilk połknął królową wraz z jej zatrutym jabłkiem? Wszyscy uniknęliby kłopotów, a ja zyskałabym wdzięczność obu piękności. Na pewno nie odmówiły udziału w balu” – rozstrzygnął kot i pospiesznie wziął się do dzieła.
Podkradł się do koszyka Czerwonego Kapturka i pożyczył sobie pęto kiełbasy. Odszukał w lesie królową w przebraniu wieśniaczki handlującej jabłkami. Wsunął jej do kosza pod jabłka wonną kiełbasę. Niestety, plan Kota w butach trochę się skomplikował.
Wprawdzie wilk zboczył z obranej drogi i zaczaił się na królową, ale nie był zainteresowany połknięciem kościstej kobiety. Wolał kiełbasę. A że był zachłanny, zżarł ją razem z jabłkami. I zaraz padł jak martwy, ponieważ pośród jabłek leżało i to zatrute.
-
O jednego łobuza mniej- pocieszył się Kot w butach. Jednak co zrobić z macochą?
Sprytny kot stanął przed złą królową, skłonił się głęboko i powiedział – Pani, ukryję Cię w domu siedmiu krasnoludków, a gdy Śnieżka zaśnie, będziesz mogła rzucić na nią każdy czar.
Królowa nie domyśliła się podstępu. Weszła do chaty krasnoludków.
-
Zdrzemnij się na fotelu, Śnieżka wróci pod wieczór. Obudzi cię we właściwym czasie – obiecał kot – minister.
Cisza uśpiła złą królową. Kot w butach przyniósł do chaty naręcze łubinu, którego zapach ma moc zsyłania stuletniego snu i, zadowolony z siebie, pomknął nad jezioro. Czerwony Kapturek i najedzona Śnieżka wiły właśnie wianki z leśnych kwiatów. Kot ukłonił się im nisko i z nieskrywaną dumą powiedział, co dla nich zrobił. Oczekiwał okrzyków wdzięczności albo chociaż skromnych braw.
-
Nie zasnę i nie uratuje mnie piękny królewicz? To jak znajdę męża? – Śnieżka była wyraźnie zawiedziona.
-
Nie spotkam wilka? – Czerwony Kapturek zmarszczył groźnie brwi z niezadowolenia.
-
Dzieci nie zechcą słuchać bajki, w której wilk nie zjada babci! – krzyknęła!
Kot w butach milczał zaskoczony. Po raz pierwszy z życiu nie wiedział, co powiedzieć. Dopiero gdy wszystko przemyślał, rzekł ze zrozumieniem: – Macie rację, nie wolno zmieniać starych baśni.
Wyjął wilkowi z pyska zatrute jabłko i obudził złą królową. I znowu wszystko potoczyło się tak, jak powinno: Czerwony Kapturek spotkał wilka, a macocha uśpiła Śnieżkę. Tylko królewicz pomylił do niej drogę i długo błąkał się po lesie. Ale to już jego wina, nie Kota w butach.
Odpowiedzcie teraz na parę pytań dotyczących opowiadania.
– Kogo spotkał Czerwony Kapturek?
– Co zrobił Kot w butach? Dlaczego?
– Co się stało z wilkiem?
– Co kot zrobił ze złą królową?
– Jak na działania Kota w butach zareagowały Śnieżka i Czerwony Kapturek? Dlaczego?
– Co zrobił Kot w butach?
Czas na kolejne zabawy ruchowe.
Zabawa czwarta. Brykanie tygryska. Podskoczcie do przodu, do tyłu i na boki.
Zabawa piąta. Kłapouchy szuka ogonka. Chodźcie na czworaka wokół własnej osi i wykonujcie skręty głową w lewo i w prawo.
Zabawa szósta. Prosiaczek rysuje nogą. Stańcie na jednej nodze, a drugą rysujcie w powietrzu małe i duże koła. A teraz zmieńcie nogę.
Czas na pracę plastyczną. Technika wykonania dowolna. Narysujcie, namalujcie wybranego przez siebie bohatera z dzisiejszego opowiadania. Prace przynieście do przedszkola. Czekam na Was już jutro Tygryski. Pani Ola
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na styczeń:
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- poznawanie nazw miesięcy,
- rozwijanie szybkości i zwinności,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- utrwalanie oznak pór roku,
- poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce,
- utrwalanie poznanych znaków matematycznych,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8,
- utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur geometrycznych,
- ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu,
- wzbudzanie szacunku dla osób starszych,
- rozpoznawanie i nazywanie masek i strojów balowych,
- zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom,
- docenianie wpływu dziadka na wychowanie wnuków,
- aktywne uczestniczenie w proponowanych zabawach,
- rozwijanie mowy i pamięci,
- umuzykalnianie dzieci,
- rozwijanie umiejętności wyrażania świata za pomocą komunikatów niewerbalnych,
- rozwijanie sprawności manualnej
Nasze prezenty
Praca plastyczna „Wieniec świąteczny”
Urodziny Franka
Zajęcie uatrakcyjniające popłudnie „Choinka z naszych dłoni”
no images were found
Praca plastyczna ” Mój przyjaciel”
Karta pracy „Mikołaj”
Urodziny Wiktorii
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne grudzień:
- rozwijanie mowy,
- poznawanie wyglądu i nazw wybranych dinozaurów,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie sprawności fizycznych,
- rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- wykorzystywanie w pracy materiałów odpadowych,
- poszerzanie wiadomości o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla kamiennego,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- dostrzeganie cykliczności dni tygodnia,
- zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia,
- utrwalanie swojego adresu zamieszkania,
- kształtowanie atmosfery życzliwości i akceptacji wśród dzieci,
- uświadamianie istoty charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń,
- zapoznanie z pojęciem przyjaźń,
- uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka,
- kształtowanie umiejętności utrzymywania poprawnych kontaktów z rówieśnikami,
- kształtowanie właściwych reakcji w sytuacjach trudnych – nieporozumieniach, konfliktach i sporach rówieśniczych
Wykonanie zadania „Obrazy malowane nożyczkami” z Ogólnopolskiego Projekt Edukacyjnego „Zabawa sztuką”
Praca „D jak dinozaur”
10 listopada „Tygryski” wzięły udział w akcji „Szkoła do hymnu ” i wspolnie odśpiewały hymn narodowy „Mazurek Dąbrowskiego”
Praca plastyczna „Czerwony Kapturek”
Z wizytą w bibliotece
Urodziny Nikoli
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na listopad:
- budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- poznawanie zapisu cyfrowego liczby 4,
- rozwijanie szybkości i zwinności,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- wyrabianie poczucia świadomości ruchu,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- rozwijanie umiejętności liczenia i szeregowania,
- poznawanie zwyczajów kotów i psów,
- utrwalanie nazewnictwa urządzeń elektrycznych i ich zastosowania w domu.
- uświadamianie dzieciom ich praw,
- utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur,
- zapoznanie z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka
- zachęcanie do zdrowego stylu życia,
- utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- zachęcanie do wykonywania prostych potraw,
- przestrzeganie zasad higieny podczas wykonywania kanapek,
- uwrażliwianie dzieci na sytuacje, które nie sprzyjają bezpieczeństwu,
- uświadamianie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby
Zabawy figurami
Gimnastyka Tygrysków
Prace plastyczne
Ćwiczenia gimnastyczne z mamą Marysi 🙂
Zabawy z jeżykiem
Jesienne zabawy plastyczne
Jesienny kolaż
W świecie kwadratów – zabawy z tangramem
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na październik
- rozpoznawanie drzew po liściach i owocach
- wykorzystywanie owoców drzew we wszystkich możliwych formach działalności
- poznawanie sposobów przechowywania owoców ( mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
- wyjaśnienie znaczenia słów „owoce egzotyczne” , podawanie ich przedstawicieli
- rozpoznawanie i nazywanie mniej popularnych warzyw np. patisona, bakłażana, kabaczka
- nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnienie potrzeby ich wykonywania
- zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu człowieka i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy)
- omawianie sposobów przygotowywania zwierząt do zimy: odloty ptaków, zasypianie, gromadzenie zapasów
- zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt przed zbliżającą się zimą
- opisywanie charakterystycznych cech i ról wybranych zawodów np. policjant, strażak, lekarz
- obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opadydeszczu, silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżenie temperatury powietrza)
- poznanie norm ekologicznych – oszczędnego korzystania z wody
- wspólne przeprowadzanie eksperymentu, wyciąganie wniosków
- wyodrębnienie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań), słów ze zdań,
- tworzenie zdań z określoną liczbą słów,
- wyodrębnianie sylab ze słów
- czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
- rozpoznawanie i nazywanie małych i wielkich liter
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, podawanie ich podstawowych cech
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią liczbą
- poznanie cyfr oraz znaków < > = oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych
- tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem dłoni i całego ciała
- śpiewanie (indywidualne i grupowe) poznanych piosenek
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych ze śpiewem, tanecznych i inscenizowanych przy akompaniamencie
- uczestnictwo z opowieściach ruchowych
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod
- reagowanie ruchem na zmiany tempa, dynamiki utworu oraz wysokości dźwięków
Sałatka owocowa
Tygryski na zajęciach własnoręcznie przygotowały pyszną, witaminową sałatkę. Dzieci samodzielnie kroiły i przyrządzały sałatkę przestrzegając zasad bezpieczeństwa przy posługiwaniu się nożem. Salatka przygotowana własnoręcznie wszystkim bardzo smakowała.
Witamy Panią Jesień
Zabawa Tygrysków
Prace Tygrysków
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne na wrzesień :
- zachęcanie do poznawania kolegów i koleżanek z grupy,
- rozwijanie mowy,
- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci poprzez poznawanie przedszkola,
- zwracanie uwagi na wygląd i wyposażenie przedszkola,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- poznawanie ważniejszych regionów Polski,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- umuzykalnianie dzieci,
- poznawanie narządów zmysłów,
- utrwalanie nazw części ciała,
- poznawanie różnych stanów emocjonalnych,
- rozwijanie mowy, kreatywności i orientacji przestrzennej,
- utrwalanie pojęć: przygrywka, zwrotka, refren,
- umuzykalnianie dzieci,
- dekodowanie obrazków – tworzenie kontraktu grupowego, przygotowanie do nauki czytania,
- poznawanie innych niż dotychczas zasad zachowania się w grupie,
- poznawanie i utrwalanie zasad ruchu drogowego,
- rozpoznawanie pasów, sygnalizacji świetlnej,
- zapoznanie z kołem,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy – wielkości,
- zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi,
- zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym – parkiem,
- poznawanie oznak nowej pory roku – jesieni,
- umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników głównych i liczebników porządkowych w zakresie sześciu,
- poznawanie przedstawicieli grzybów: jadalnych i trujących,