Drodzy Rodzice w związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno – wychowawczych udostępniamy adresy e-mailowe nauczycieli w celu umożliwienia kontaktu, konsultacji.
Dzień dobry Tygryski. Dzisiaj jest piątek, 5 dzień czerwca.
Poznaliście już biedronkę siedmiokropkę, wiecie jak powastaje tęcza. Dzisiaj dowiecie się kilku faktów z życia pszczół. Zapraszam na filmiki edukacyjne o pszczołach.
Życie pszczół z bliska.
https://www.youtube.com/watch?v=ma_kqaEWT-M
Jak pszczoły robią miód.
https://www.youtube.com/watch?v=aO67AbeIOAk
Informacja dla rodziców- przeczytajcie lub opowiedzcie dzieciom, a następnie zadajcie kilka pytań dotyczących wyglądu pszczół, ich życia oraz sposobu powstawania miodu.
Miód wytwarzany jest przez pszczoły z nektaru kwiatów. Owady pobierają go do specjalnego zbiorniczka zwanego wolem miodowym i zanoszą do ula. Tam dokonują przeróbki nektaru, wzbogacają go w enzymy i odparowują nadmiar wody. Gdy miód jest gotowy, zasklepiają komórki woskiem. Miód jest dla pszczół pokarmem, a ponieważ pszczoły są bardzo pracowite, to gromadzą go tyle, ile zdołają. Człowiek przekonał się, że miód jest zdrowy, więc korzysta z zapasów pszczół, a w zamian troskliwie się nimi opiekuje i tworzy im odpowiednie warunki do życia. Owady, pobierając nektar, zapylają kwiaty i dzięki temu mamy owoce. Pszczoły porozumiewają się za pomocą tańca i dźwięków. Dawniej pszczoły wykorzystywały naturalne dziuple, a także komory wydrążone przez ludzi w pniu drzewa. Takie ule nazywa się barciami. Ponieważ pszczoły miodne zostały udomowione, zmieniły się ich „mieszkania”. Pszczelarze zakładają dla nich osiedla, tzw. pasieki.
Miód to jedna z niewielu rzeczy, która nigdy się nie psuje – jeśli tylko umieszczony zostanie w odpowiednim pojemniku, może trwać w nim praktycznie w nieskończoność. Znaleziony przez archeologów miód z czasów starożytnego Egiptu okazał się zdatny do spożycia po upływie kilku tysięcy lat! Niesamowitą trwałość miód zawdzięcza swoim właściwościom –naturalnej kwasowości i niskiej wilgotności, które powodują, że to jedno z ostatnich miejsc, w których chciałyby zamieszkać jakiekolwiek bakterie.
Czy Wy lubicie miód? Bo ja bardzo,zwłaszcza zimą do herbaty z cytryną, pomarańczą, cynamonem i goździkami.Mniam. Pychota.
Czas na zabawę ruchową –taniec. Dziś nie może być nic innego tylko…..taniec Mai! Zapraszam do tańca
https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
Zróbcie teraz prace w swoich kartach pracy – na pewno znajdziecie tam wiele ciekawych zadań.
Pięciolatki na srtonach 28-29, czterolatki na str .15-16
A jeżeli ktoś ma ochotę zrobić pszczółkę z papieru, to na filmiku znajdziecie kilka fajnych propozycji,
https://www.youtube.com/watch?v=gpNJJ1sa0Qo
Zdjęcia mile widziane -:)
Czas na bal na łące.
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
Jak zrobicie już wszystko co do Was należy, to zapraszam na film. Dzisiaj nie będzie to Rodzina Treflików. Dzisiaj zaprasza Pszczółka Maja na „Miodowe Igrzyska”.
https://www.youtube.com/watch?v=xpS5ayHtSwo
Miłego seansu. A zamiast popcornu może kromka chleba lub rogalik z miodem? Smacznego.
A w weekend może spotkacie pszczoły, biedronki, koniki polne i inne owady. Pamiętajcie, że są one bardzo pożyteczne. Nie wolno ich krzywdzić. Miłego weekendu Wam życzę.
Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Prace Ali
Dzień dobry, 4 czerwca ,czwartek.
Dzisiaj chcę Was zapoznać ze zjawiskiem jakim jest tęcza. Jak powstaje tęcza?
Oto prosty eksperyment,który możecie zrobić w domu, zobaczycie jak zrobić tęczę.
https://www.youtube.com/watch?v=_6X6wmJ8CfM
https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0
Zabawy z tęczą… Obejrzyjcie prezentację.
https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw
Do rodziców:Obejrzyjcie film ze 2,3 razy. Za pierwszym razem zaproponujcie, by dziecko zapamiętało jak najwięcej szczegółów, a na koniec zadajcie pytania:
Jakie kolory pojawiły się na tęczy?
Jakie zwierzęta zobaczyły tęczę?
Jakie kwiaty rosły na łące?
Podczas kolejnego oglądania zachęćcie dziecko, aby opowiedziało krótką historyjkę o tym, jak słoneczko z chmurką wyczarowały tęczę.
Zabawa ruchowa w tym tygodniu to…
https://www.youtube.com/watch?v=Bp_LRmS6_Y4
Odpowiedzcie teraz na kilka pytań:
• Co nam daje światło? (dzień, jest widno, ŻYCIE itp…)
• Do czego jest potrzebne? (roślinom do wzrostu…)
• Jakie jest światło?
• Jakiego jest koloru?
Ile kolorów ma tęcza?
Który kolor jest pierwszy, drugi itd.
Który kolor jest najwyżej?najniżej? pośrodku?
Czas na naszą piosenkę „Bal na łące”
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
A pracę plastyczną ktoś ma ochotę zrobić? Bedzie to oczywiście tęcza.
https://www.youtube.com/watch?v=277Sa7N3pJc
Jeszcze jeden eksperyment z tęczą-tym razem na słodko.
https://www.youtube.com/watch?v=SfVVFCAmSmY
Na koniec zapraszam do obejrzenia filmu „Rodzina Treflików- Tęcza”
https://www.youtube.com/watch?v=tKw2-En1tTw
Do widzenia. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Witajcie tygryski. Dzisiaj 3 dzień czerwca, środa.
Komu udało się wczoraj pójść na łąkę o obserwować owady, rośliny, ptaki?
Na rozgrzewkę proponuję rozwiązywanie zagadek.
Skaczą po łące
Pływają w wodzie
Z boćkiem bywają
w ciągłej niezgodzie. (żaby)
Tu cytrynek, tam paź królowej,
Wszędzie piękne, kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką,
Gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)
Jest to mały owad bardzo pracowity,
buduje z siostrami dom w kopcu ukryty. (mrówka)
Na własnych plecach domek swój nosi,
a więc nikogo o nocleg nie prosi (ślimak)
Zapewne znacie takiego konika,
co wiosną w trawie cichutko cyka (konik polny)
Listki chrupie Chrup! Chrup! Chrup!
Nie używa wcale nóg! A gdy krótka minie chwila,
wnet przemieni się w motyla.
Jednak teraz też zachwyca. Jest to……. (gąsienica)
Ile fruwania? Ile roboty!
Wierzba zaprasza na pyłek złoty.
Robotnice brzęczące w dzień pracują na łące.
Mają dużo roboty, bo zbierają miód złoty. (pszczoła)
Informacje dla rodzica: Biedronka siedmiokropka – gatunek chrząszcza z rodzin biedronkowatych. Powszechnie występująca w Europie, potocznie nazywana bożą krówką. Ciało długości od 6 mm. Głowa czarna z jasnymi plamkami przy oczach. Na czarnym przedpleczu jasne plamki w kątach przednio-bocznych, po stronie spodniej małe, trójkątne i sięgające długości części grzbietowej plamki. Błyszczące, czerwone pokrywy mają łącznie 7 czarnych kropek: trzy na każdej z nich i jedną wspólną, zlokalizowaną pod tarczką. Ponadto po bokach tarczki występują na pokrywach dwie białe plamki. Wyjątkowo czarne kropki mogą być połączone wąskimi przepaskami lub zanikać. Najdalej z tyłu położona plamka leży przy brzegu bocznym pokrywy. Samice są przeciętnie większe i cięższe od samców. Biedronka odżywia się mszycami, czerwcami, miodówkami i przędziorkami. Nie gardzą również drobnymi larwami motyli i muchówek. Dorosła biedronka zjada kilkadziesiąt mszyc dziennie, a larwa zjada do ponad 600 mszyc w ciągu swojego rozwoju. Składa żółte, owalne jajeczka w liczbie ok. 40 sztuk na różnych częściach roślin zaatakowanych przez mszyce. Biedronka najczęściej zamieszkuje pola, łąki, miejskie parki, sady oraz ogrody. Zimują dorosłe osobniki – w kryjówkach na korze drzew i w ściółce, wśród opadniętych liści. Biedronka rozmnaża się wiosną i latem. Samica składa od 3-300 jajeczek, ale to zależne od gatunku. Czas wylęgu to 5-8 dni. Jak wyglądają jajka biedronki? W wypadku siedmiokropki są to żółte, owalne jajeczka, około 40 sztuk. Składają je na liściach zaatakowanych przez mszyce. Jak wyglądają biedronki w czasie ich rozwoju jajeczko-dorosły? Na początku jest małe jajeczko, wygląd zależny od gatunku. Potem przeradza się w pomarańczową biedronkę. z wiekiem jest coraz bardziej czerwona.
Filmy edukacyjne o biedronce- zapraszam.
https://www.youtube.com/watch?v=WGKy64WRjfo
https://www.youtube.com/watch?v=Mcx_JLGNhnc
Czas na zabawę , poruszajcie się trochę.
https://www.youtube.com/watch?v=Bp_LRmS6_Y4
Pewnie przydałoby się zrobić pracę plastyczna o biedronce. Mam takie propozycje, wybierzcie którąś.
Malujbajka
https://www.youtube.com/watch?v=wTp1XvCSwsY
Przy kolejnej propozycji „Biedronki na łące” pracują obie ręce.
https://www.youtube.com/watch?v=0n3AvlOg0Vw
Ostatnia moja propozycja „Biedronka z kółek”
https://www.youtube.com/watch?v=r0mUU1IM9mM
Po pracy proszę ,zrelaksujcie się przez chwilę.
„Spacer biedronki”– masażyk relaksujący, dorosły czyta i masuje plecy dziecka, następnie dorosły czyta dziecko masuje plecy dorosłemu
Biedroneczka mała po trawce biegała. – delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach, Nóżkami tupała, – naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. – masują je obiema rękami,
Potem się ślizgała – przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry, do góry i w dół. – wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła – rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. – delikatnie uderzają pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, – stukają palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła – rysują obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła – przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą stronę
Nasza piosenka w tym tygodniu „Bal na łące”- potraficie ją zaśpiewać?
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
Tyle na dziś. Czekam na Wasze prace. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Witajcie, witajcie. Dzisiaj drugi dzień czerwca, wtorek.
Cele na tydzień „Co w trawie piszczy”
-
Rozpoznawanie roślin i zwierząt żyjących na łące,
-
Zachęcenie do podejmowania prób wnikliwej obserwacji,
-
Wdrażanie do zachowania ostrożność w stosunku do owadów.
-
Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych: zapoznanie ze środowiskiem życia i wyglądem biedronek ;
-
Zwrócenie uwagi na rolę biedronek w przyrodzie,
-
Rozwijanie aktywności twórczej podczas rozwiązywania zagadek w powiązaniu z posiadaną wiedzą;
-
Aktywizowanie procesów myślowych: analizy, syntezy, pamięci, logicznego myślenia.
-
Umiejętność przeliczania elementów za pomocą liczebników porządkowych, zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania rozszczepienia światła
-
poznanie z pojęciem światło naturalne, sztuczne
-
kształtowanie umiejętności przeprowadzenia doświadczenia i wyciągania wniosków
-
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez analizę treści ilustracji historyjki obrazkowej,
-
wzbogacanie słownictwa dziecka związanego z życiem i działalnością pszczół (nektar, miód, pyłek kwiatowy, pszczelarz, ul, czułki),
-
rozwijanie umiejętności opowiadania odtwórczego
-
zapoznanie z wyglądem pszczoły, nabywanie wiedzy o etapach powstawania miodu
-
wdrażanie do poszanowania pracy pszczół, rozumienie pożyteczności pracy pszczół
Dzisiaj zapraszam Was na wycieczkę do parku, może do ogródka lub innego miejsca, w którym będzie łąka. Obserwujcie, przyglądajcie się. Może zauważycie fruwające motyle, biedronki, a może mrówki zabiegane, bo właśnie budują mrowisko? Może pszczoły będą zbierać pyłek z kwiatów i zanosić do ula, by powstał miód? Jest takie niewielkie urządzenie, które nazywa się lupa. Powiększa ona obraz kilkakrotnie i pozwala zobaczyć bardzo małe rzeczy. Jeśli macie w domu lupę lub Wasi dziadkowie, znajomi mają to poproście ,by Wam pożyczyli. Jak się pochylicie lub i klękniecie i spojrzycie przez lupę na łąkę, to wyraźnie zobaczycie wszystkie maleńkie żyjątka, które w niej mieszkają. Życzę owocnych poszukiwań. Pochwalcie się jakie zwierzątka udało się Wam zobaczyć. Pamiętajcie-chronimy przyrodę. Nie krzywdzimy zwierząt, nie niszczymy trawy i kwiatów.
A kto nie może lub nie ma ochoty na spacer niech obejrzy film edukacyjny „Zagadkowa łąka”
https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg
„Na łące” – ćwiczenie z książki „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.4, s.26
„Mieszkańcy łąki”- ćwiczenia z ksiązki „Czterolatek- razem bawimy się” cz.4 s.12
Czas na zabawę ruchową
https://www.youtube.com/watch?v=LUCtGfVyKC4
Uczymy się piosenki w tym tygodniu „Bal na łące”
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
Kiedy świeci słoneczko
to na łące nad rzeczką
świerszcze stroją skrzypeczki
do wiosennej poleczki.
Dylu,dylu już grają
grube bąki śpiewają,
myszki tańczą poleczkę
sapią przy tym troszeczkę.
A trzy małe biedronki
nie chcą tańczyć tej polki
i czekają na walca,
aby tańczyć na palcach.
I jeszcze jedna zabawa na koniec.
https://www.youtube.com/watch?v=Bp_LRmS6_Y4
Do jutra Tygryski. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Zamierzenia na czerwiec 2020.
Dziecko:
-
rozpoznaje i nazywa rośliny i owady żyjące na łące
-
podejmuje próby wnikliwej obserwacji
-
jest ostrożne w stosunku do owadów
-
rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych
-
nabywa wiedzę przyrodnicza na temat wybranych owadów i roślin
-
wzbudzanie zainteresowania światem przyrody,
-
doskonalenie umiejętności cięcia nożycami po wyznaczonych liniach, umiejętność przeliczania elementów za pomocą liczebników porządkowych
-
zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas posługiwania się nożycami.
-
wie co to jest światło naturalne i sztuczne
-
rozumie rolę światła w przyrodzie
-
wymienia kolory z których składa się światło
-
kształcenie myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez analizę treści ilustracji historyjki obrazkowej,
-
poznaje sposób powstania miodu
-
wymienia środki transportu wodnego, powietrznego, lądowego
-
rozumie znaczenie pojęcia „środki lokomocji”
-
orientuje się w schemacie swojego ciała
-
liczy w zakresie 10 ( i więcej), dodaje, odejmuje na konkretach
-
określa położenie przedmiotów w przestrzeni
-
jest twórcze i pomysłowe
-
kształci myślenie przyczynowo-skutkowe
-
przestrzega zasad bezpieczeństwa
-
bogaci swoje słownictwo o nowe wyrazy
-
ćwiczy swoją pamięć poprzez naukę piosenek, wierszy
-
utrwala nazwę swojego kraju, krainy geograficzne
-
poznaje nazwy krajów, w których można spędzać wakacje
-
wymienia sposoby spędzania wolnego czasu
-
wypowiada się na konkretny temat, odpowiada na pytania
-
tworzy instrument muzyczny
-
wymienia pory roku, cechy charakterystyczne dla lata
Witajcie drogie Tygryski.
Dzisiaj jest Międzynarodowy Dzień Dziecka, pierwszy dzień nowego miesiąca – czerwca, poniedzialek.
Widzieliście i słyszeliście pewnie życzenia od nas dla Was. Ja chcę Wam życzyć uśmiechu, miłości i radości. Świętujcie więc dzisiaj od rana, bawcie się, tańczcie, śpiewajcie.
Ja Wam proponuję dzisiaj fajne filmiki z Rodziną Treflików oraz zabawy i tańce. Może znajdziecie coś ciekawego dla siebie?
Ćwiczenia z ręcznikiem
https://www.youtube.com/watch?v=HriJ5zXHDJ4
Układy taneczne
https://www.youtube.com/watch?v=l78D-0TKWBM
Jeszcze kilka filmików z Rodziną Treflików.
https://www.youtube.com/watch?v=N6wYNBRfy9g
https://www.youtube.com/watch?v=wC0wPkLIr70
https://www.youtube.com/watch?v=XRJlHW1sgnk
https://www.youtube.com/watch?v=hJLJtqObXus
A możecie macie ochotę na fajne, ciekawe prace plastyczne? To zapraszam.
https://www.youtube.com/watch?v=kABSHGGglJo
A jak nie chcecie dzisiaj oglądać bajek ani zrobić żadnej pracy plastycznej to też dobrze. Dziś Wasz dzień. Spędźcie go jak najlepiej.
Pozdrawiam. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Praca Natalki Ch.
Emocje Ali – szczęście
Witajcie w piątek, 29 dzień maja.
Dzisiaj będziemy poznawać dzieci z różnych stron świata. Pamiętacie jak nazywa się kraj , w którym mieszkamy? Polska. A my jesteśmy ? Polakami. A kto wie na jakim kontynencie leży Polska? W Europie.A czy znacie inne kontynenty? Zobaczcie film i poznajcie kontynenty świata.
https://www.youtube.com/watch?v=Vvw8ZeHNs_s
Ile naliczyliście kontynentów? Na każdym z nich mieszka wiele dzieci. Takich małych jak Wy. Chcecie je poznać? Zobaczcie kolejny film „My dzieci świata.”
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
„Kim jestem i skąd pochodzę” – zabawy słownikowe, rozwiązywanie zagadek.
Ma kubraczek z futra foki Co mu mocno grzeje boki
Ma czerwony z mrozu nosek bo to mały ……(Eskimosek).
Ma czarną skórę ten nasz koleżka
Wraz z rodzicami w Afryce mieszka (Murzynek)
Nosi kimono i mieszka na wyspie
Jak się nazywa wiedzą dzieci wszystkie. (Japonka)
Jego znak to orzeł biały
A ojczyzną jego Polska. (Polak)
Pałeczkami ryż zjada,
legendy o smokach opowiada,
ma skośne oczy i żółtą skórę,
jego kraj otoczony jest Wielkim Murem (Chińczyk)
Ma czerwoną skórę i chodzi w pióropuszu,
fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu. (Indianin)
Informacje dla rodzica: Międzynarodowy Dzień Dziecka (MDD) – dzień ustanowiony w 1954 przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) dla upowszechniania ideałów i celów dotyczących praw dziecka zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych (1945)
i obchodzony od 1955 w różne dni roku w różnych krajach członkowskich ONZ. W Polsce i innych byłych państwach socjalistycznych Międzynarodowy Dzień Dziecka obchodzony jest od 1950 w dniu 1 czerwca. Od 1952 stało się świętem stałym. Jego inicjatorem jest organizacja zwana International Union for Protection of Childhood, której celem było zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom z całego świata. Od 1994 tego dnia w Warszawie obraduje Sejm Dzieci i Młodzieży.
Trening fitness cz. 1.
https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc
Niedługo Wasze święto, święto wszystkich dzieci na świecie. Możecie narysować o czym marzą dzieci? O czym Wy marzycie? Czego pragniecie najbardziej na świecie?Czy to będą zabawki? A może marzy się Wam podróż w kosmos albo dookoła świata? A może chcecie być zawsze zdrowi? Szczęśliwi? Żeby wasza rodzina była szczęśliwa? Zawsze razem?
Zróbcie pracę plastyczną na ten temat ” Marzę……..” Czekam na zdjęcia.
Na do widzenia przypomnijcie sobie piosenkę „Dzień dziecka”
https://www.youtube.com/watch?v=rfxZDtffIF4
Do zobaczenia. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Witam, dzisiaj jest czwartek, 28 dzień maja.
Na dzień dobry przypomnijcie sobie piosenkę „Dzień dziecka”
https://www.youtube.com/watch?v=rfxZDtffIF4
„Która zabawka schowana?” – zabawa dydaktyczna.
Dzieci siedzą na dywanie. Na środku dywanu w rzędziejest 10 zabawek Dorosły recytuje rymowankę i chowa 1( lub więcej) zabawkę.
Leżą na dywanie zabaweczki w rzędzie
Już za chwilę na dywanie którejś z nich będzie.
Która zabawka schowana? Odpowiedzcie sami.
Dzieci przeliczają zabawki i odpowiadają na pytanie „Która zabawka schowana?”. Ile zabawek schowanych? Ile zabawek zostało?
Dzisiaj rozmawiamy o emocjach. Cóż to takiego?
Zobaczcie film „Bajka o emocjach”
https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs
Wiecie już czym są emocje? To zapraszam do kolejnej zabawy „Jak się czujesz”? – Dorosły podaje dziecku maskotkę -misia, lalkę, pieska itp. Zaprasza je do opowiedzenia maskotce o swoich uczuciach. Maskotka pyta: „ Jak się teraz czujesz?” Dziecko odpowiada, w ten sposób każde mówi o swoich uczuciach.
Słuchanie wiersza D. Gellner „Zły humorek:
1.Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość wyłazi mi uszami i rozmawiać nie chcę z wami!
/ Powiedz jak nazywa się to uczucie?/ZŁOŚĆ / Jak się wtedy czujesz? Jaką robisz minę? -zadajemy te pytania po każdej zwrotce
2.Mysz wyjrzała z nory: – Co to za humory?
/ZDZIWIENIE/
3.Siedzę w błocie, patrzę wkoło, wcale nie jest mi wesoło…
/SMUTEK/
4.Widzę, że się pobrudziłam, ale za to złość zgubiłam,
pewnie w błocie gdzieś została, NIE BĘDĘ JEJ SZUKAŁA!
/RADOŚĆ/
Trening fitness cz. 1.
https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc
Zobaczcie jeszcze jeden filmik o emocjach, zastanówcie się i bierzcie do pracy.
https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs
„Mój nastrój” – malowanie farbami. Określanie przez dzieci swego nastroju w danym momencie „tu i teraz”.
Malowanie swego nastroju.
• Nadanie obecnemu nastrojowi nazwy.
• Dzieci wypowiadają się na temat: Co możemy zrobić by poprawić swój nastrój? Czy inni mogą nam w tym pomóc? Jeżeli tak, to w jaki sposób?
Przypomnijcie sobie teraz zabawę „Zgadnij, co wydało dźwięk”- zagadki słuchowe.
Na koniec zapraszam na spotkanie z Treflikami- „Rodzina Treflików-Wehikuł czasu”- po seansie powiedzcie jak czuły się Trefliki, gdy znalazły się w innym świecie, sami, bez rodziców? Jak nazywa się to uczucie? A jak nazywa się uczucie, które poczuły gdy wróciły do domu? Miłego oglądania.
https://www.youtube.com/watch?v=pGj5GZosPxg
Pozdrawiam. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Laurka Adasia dla mamy
Ala- portret przyjaciółki, Mai Mr.
Witajcie w środę 27 dzień maja.
Jak spędziliście wczorajsze święto? Mimo nieciekawej pogody myślę ,że w Waszych domach było ciepło,wesoło i przytulnie.
Dzisiaj popracujemy z figurami geometrycznymi. Pamietacie jakie poznaliśmy figury? Utrwalimy je dzisiaj, a pomoże nam w tym wiersz „Figurkowy wyścig”
Wszystkie znane wam figury,
urządziły wyścig z góry.
Przybył kwadrat i trójkąty,
kilka rombów, prostokąty.
Wszystkie równo w rzędzie stały,
sygnału startu wyglądały.
Wyścig ruszył,
więc figury,
wystartowały szybko z góry.
Pan kwadracik mimowolnie,
stoczył z góry się opornie.
Mały trójkąt choć w podskokach,
z górki schodził na trzech bokach.
A prostokąt bez popłochu,
zsuwał się na dłuższym boku.
Kto najszybciej był na mecie?
Myślę, że już wszyscy wiecie.
Rozmowa na temat wiersza:
-
Jakie figury przybyły na wyścig?
-
Czy można policzyć ile figur przybyło na wyścig?
-
Jak figury staczały się z góry?
-
Kto najszybciej był na mecie?
-
Czy wszystkie figury są Wam znane?
-
Czy wiecie jak wygląda romb? (dorosły pokazuje dziecku romb, wspólnie omawiacie jego wygląd, )
-
Do której figury romb jest podobny? Ile ma boków?
-
Czy znajdziecie w waszym pokoju przedmioty w kształcie figur geometrycznych?
Kto da radę wyciąć figury biorące udział w wyścigu? Będą potrzebne do inscenizacji wiersza. Poproście o pomoc dorosłego jak nie potraficie sobie poradzić z tym zadaniem.
Dorosły czyta wiersz jeszcze raz, a dziecko go inscenizuje pokazując figury.
„Liczymy figury” – ćwiczenie z książki „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” cz.4,s. 25.
Trening fitness cz.2
https://www.youtube.com/watch?v=Tc82wV1jV-4
Zapraszam Was teraz na seans filmowy „Rodzina Treflików- Domek w domku”
https://www.youtube.com/watch?v=0jtgdb758l4
Bardzo polubiłam tę rodzinkę, a Wy? Są bardzo z sobą zżyci, pomagają sobie nawzajem, wybaczają jak zrobiło się coś niefajnego. Chyba można się wiele od nich nauczyć Prawda? Są naprawdę super!
„Zgadnij, co wydało dźwięk?” – zagadki słuchowe.
Na stoliku leżą różne przedmioty.Dorosły uderza nimi – dzieci obserwują który przedmiot wydaje taki dźwięk -uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru itp. Następnie zasłaniamy dziecku oczy, powtarzamy dźwięk ( uderzamy w jeden przedmiot) zadaniem dzieci jest rozpoznawanie odgłosu i wskazanie przedmiotu jaki go wydaje. Zamieniamy się rolami- teraz dorosły rozpoznaje dźwięk.
Trening fitness cz. 1.
https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc
Do zobaczenia jutro, czyli w ……czwartek. Tak jest. Pozdrawiam. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Laurka Ali dla mamy
Witam wszystkie Tygryski i mamy tygryskowe. Dziś wtorek, 26 dzień maja – Dzień Matki.
Wszystkim mamom składamy dzisiaj życzenia. A czego będziemy życzyć? Na pewno zdrowia i cierpliwości, by znosić dziecięce humorki . Dużo uśmiechu i radości, i trochę spokoju od czasu do czsu też sie przyda. Myślę, że mamom należy też podziękować za ich miłość, wyrozumiałość, troskę,uśmiech. A na koniec mądre słowa niemieckiego filozofa Ericha Fromma
„Matka jest ciepłem, jest pokarmem, matka jest pełnym błogości stanem zadowolenia i bezpieczeństwa (…). Nic nie musisz zrobić aby być kochanym – miłość matki nie jest obwarowana żadnym warunkiem (…). Nie trzeba jej zdobywać (…)”
Wręczamy dziś prezenty, upominki, kwiaty i mooooocno mamusię całujemy.
Jak znajdziecie chwilkę czasu to zapraszam na film „Rodzina Treflików- Przyjaźń”
https://www.youtube.com/watch?v=li9c0xI4edc
Co robił Treflik?
Jak czuł się Treflik gdy zbudował domek?
Co powiedziała Treflinka o domku brata?
Jak zachował się Treflik gdy zniszczył się jego domek?
Jak poczuli się Wujcio i Treflinka?
Co się stało gdy Treflik uspokoił się i przemyślał swoje zachowanie?
Co znaczy mieć przyjaciela?
Czy Wy macie przyjaciela? Kto nim jest? Dlaczego ta osoba jest Waszym przyjacielem?
Czas na ruch- trening fitness cz. 1. Zaproście mamę i tatę do zabawy.
https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc
No cóż teraz to tylko mogę Was poprosić o portret Waszego najlepszego przyjaciela. Czekam na zdjęcia.
Wypowiedzi na temat: – Kogo nazywamy przyjacielem?
Kończenie rozpoczętych zdań.
Przyjaciel to…
Przyjaciel pomaga, kiedy…
Z przyjacielem najlepiej…
Na koniec kilka rad Misia Normana (mam nadzieję, że nie zapomnieliście o naszym przyjacielu misiu)
MIŚ NORMAN RADZI:
Dobry przyjaciel powinien:
Mieć zawsze czas dla drugiej osoby /przyjaciela/.
Być razem w chwilach dobrych i złych, wesołych i smutnych.
Pomagać mu kiedy ma kłopoty.
Nie być zazdrosnym i złośliwym wobec niego.
Mówić zawsze prawdę i nie powtarzać innym informacji uzyskanych od przyjaciela.
Miłego świętowania Dnia Matki. Ja również pędzę do mojej mamy z kwiatami. Pozdrawiam. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Witam Was serdecznie w poniedziałek, 25 maja.
Zamierzenia na tydzień „Dzień Dziecka”
-zapoznanie z prawami dziecka
-zwrócenie uwagi, że oprócz praw dzieci maja również obowiązki
-nabywanie umiejętności analizowania treści utworu, określanie i nazywanie emocji
-wspólne wypracowanie sposobów radzenia sobie ze złym humorem, złością
-utrwalenie figur geometrycznych
-doskonalenie umiejętności liczenia
-wyzwalanie wszechstronnej aktywności dzieci
W tym tygodniu będziemy rozmawiać na temat dzieci – waszych praw, obowiązków, emocji, przyjaciół.
Słuchanie wiersza recytowanego przez dorosłego pt. ”Jestem dzieckiem” Doroty Kossakowskiej. Jestem dzieckiem i lubię się bawić.
Bardzo chętnie poznaję świat.
Mam przyjaciół i ważne sprawy,
Chociaż jeszcze niewiele mam lat.
Tak jak każdy chcę być szczęśliwy,
Mieć malutkie i wielkie marzenia.
I codziennie z radością oglądać
Jak nasz świat bardzo szybko się zmienia.
Chcę mieć prawo do nauki, spokoju,
Bezpieczeństwa wprzedszkolu i w domu.
Chcę też wierzyć, że nigdy nic złego
Nie stanie się nikomu.
Rozmowa na temat wiersza:
-Co lubi robić dziecko?
-Czego pragnie?
– Jakie prawa chce mieć dziecko?
-W co chce wierzyć?
Warto też omówić obowiązki dzieci-zwłaszcza te ,które mają w domu.
Informacje dla rodzica:
Janusz Korczak powiedział kiedyś „nie ma dzieci są ludzie”. i to jest prawda. „Dziecko to także człowiek tylko, że jeszcze mały…”. Każdy dorosły kiedyś był dzieckiem. Tak więc, podobnie jak każdy dorosły, dziecko jest właścicielem pewnych praw i wolności. Nazywają się one prawami człowieka. Z godności wywodzą się dwie zasady: wolność i równość, które są podstawą wszystkich praw człowieka. Wolność oznacza to, że człowiek nie jest własnością kogokolwiek, posiada wolną wolę, może samodzielnie podejmować decyzje i świadomie ponosić za nie odpowiedzialność. Równość oznacza, że każde dziecko ma takie same prawa i ma być tak samo traktowane przez wszystkich bez jakiejkolwiek dyskryminacji Konwencja o Prawach Dziecka w art. 1. definiuje „dziecko” jako „każdą istotę ludzką w wieku poniżej osiemnastu lat, chyba że zgodnie z prawem odnoszącym się do dziecka uzyska ono wcześniej pełnoletność”. W rozumieniu ustawy z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka „dzieckiem jest każda istota ludzka od poczęcia do osiągnięcia pełnoletności (Art.2.1.). Dziecko nie jest własnością dorosłych. Jest słabsze od dorosłych, dlatego też musi posiadać dodatkową ochronę przed siłą dorosłych. Taką ochronę dają im prawa dziecka zapisane w Konwencji o prawach dziecka.
Prawa dziecka, podobnie jak prawa człowieka podzielone są według kategorii na prawa:
• osobiste, umożliwiające rozwój dziecka. Są to: prawo do życia, prawo do tożsamości, prawo do rozwoju, prawo do wychowania w rodzinie, prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do informacji;
• polityczne lub publiczne, dzięki którym dziecko wyraża swoje poglądy i uczestniczy w życiu swojej grupy, społeczności, państwa. Są to prawa: prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do uczestniczenia w stowarzyszeniach;
• socjalne, które są obowiązkami państwa i dorosłych do stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju umysłowego i fizycznego dziecka. Są to: prawo do godnych warunków życia i odpowiedniego poziomu życia, prawo do opieki zdrowotnej, prawo do odpoczynku;
• ekonomiczne, umożliwiające dziecku przygotowywanie się do niezależności materialnej od innych.
Najważniejszym jest prawo do nauki. Ratyfikując Konwencję o Prawach Dziecka, państwo i dorośli zobowiązali się do uznania dobra dziecka za najwyższy cel w traktowaniu człowieka – dziecka. Zobowiązali się również do przygotowanie dziecka do dorosłego życia i ochrony dziecka przed wszelkiego rodzaju przemocą (niewolnictwem, handlem ludźmi, wykorzystywaniem seksualnym, pracą przymusową, udziałem w działaniach zbrojnych). Ponadto, państwa zobowiązały się do dostosowania instytucji publicznych do działań na rzecz ochrony praw dziecka. w Polsce Konstytucja RP z 1997 r. ustanowiła instytucję Rzecznika Praw Dziecka, który stoi na straży praw i wolności dziecka.
,,Ach gimnastyka” – piosenka z pokazywaniem. (na mel. „Siekiera,motyka..”)
Ach gimnastyka dobra sprawa
dla nas wszystkich to zabawa
ręce w górę, w przód i w bok
skłon do przodu, w górę skok
Głowa, ramiona, kolana, pięty
oczy, uszy, usta, nos.
„O czym myślę?”– ćwiczenie słuchu fonematycznego.
Jedna osoba wybiera (w myślach) przedmiot z pokoju, np. misia. Mówi: „Mój przedmiot zaczyna się na głoskę M”. Pozostali muszą zgadnąć, o co chodzi. Jeżeli nie zgadną, osoba podaje jedną z charakterystycznych cech danego przedmiotu np. jest pluszowy. Po odgadnięciu przedmiotu, kolejny przedmiot wybiera druga osoba.
Dokończ zdanie” – zabawa słowna.
Dzieci kończą rozpoczęte zdanie:
Kiedy jest mi wesoło to….
Kiedy jestem zły to……..
Kiedy jest mi smutno to……
Kiedy się boję to……………
Posłuchajcie piosenki „Dzień dziecka”
https://www.youtube.com/watch?v=rfxZDtffIF4
A jak Wy chcecie spędzić Dzień Dziecka ?
Kochane Tygryski, pamiętacie o jutrzejszym święcie? Prezent zrobiony? Samodzielnie? (bo taki jest najpiękniejszy) Myślę, że macie wszystko przygotowane i ,jak to się mówi, zapięte na ostatni guzik.
A mamusie pochwalą się prezentami zrobionymi przez dzieci? Czekam na zdjęcia. Pozdrawiam, mocno ściskam. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Witajcie. Dziś piatek, 22 maja
Zabawa „Rodzina i rodzinka”– tworzenie zdrobnień.
mama- mamusia, mamcia,……
tata-…….
dziadek-………………
babcia-…………………..
siostra-…………………….
brat-………………………….
wujek-……………….
ciocia -…………………
Można tez podać zdrobnienia imion członków rodziny.
Zabawa ruchowa do wiersza ” Ręka lewa, ręka prawa”
Ręka lewa, ręka prawa, (wyciągamy przed siebie najpierw rękę lewą, potem prawą)
gdy zaklaszczą jest zabawa (klaszczemy )
Noga lewa,noga prawa (pokazujemy nogę lewą, potem prawą)
gdy potupią jest zabawa (tupiemy nogami)
Zaklaskały ręce obie (klaszczemy)
potupały nogi dwie (tupiemy)
Pomachały, postukały
i zabawa toczy się (obrót dookoła własnej osi)
Połóż dłonie na bioderkach
i pokołysz lekko się.
Spojrzyj w lewo, spojrzyj w prawo
potem szybko obróć się.
Podaj ręce już koledze
i uśmiechnij miło się
Klaśnij z lewej, klaśnij z prawej
Teraz nisko ukłoń się.
Słuchanie wiersza : „Moja Mama” Doroty Kossakowskiej
Uśmiech mojej mamy najpiękniejszy w świecie.
Drugiej takiej samej nigdzie nie znajdziecie.
Moja mama lubi skakać przez kałuże
Kiedy z nieba lecą krople deszczu duże.
Moja mama lubi, rano kiedy wstanie,
Zrobić swoim dzieciom przepyszne śniadanie.
Moja lubi śpiewać różne kołysanki.
O gwiazdach na niebie i o kocie Hanki.
A moja mamusia jest bardzo kochana.
Przytula mnie czule wieczorem i z rana.
Wszystkie nasze mamy mocno nas kochają.
Uśmiech, czułe serce dla swych dzieci mają.
Więc my dzisiaj razem życzenia składamy.
Niechaj w zdrowiu, szczęściu żyją nasze mamy.
Rozmowa nt wiersza ( najlepiej z tatą, babcią, dziadkiem lub rodzeństwem)
-Co lubi robić mama z wiersza? A co Twoja mama ? Jaki jest zawód Twojej mamy?
-Jakie są wszystkie mamy na świecie?
-Co zrobisz w dniu święta mamy? ( nie mówcie mamie co wymyśliliście, bo to ma być niespodzianka)
Słuchanie wiersza pt.: „Mojemu Tacie” Anny Surowiec.
Tata – to jest gość!
To jest taki mądry ktoś
kto codziennie o mnie dba
i ze wszystkim radę da!
Kiedy trzeba – kran naprawi,
by prąd płynął – także sprawi,
chętnie ze mną w piłkę gra
bo talentów wiele ma.
Tata wzorem dla mnie jest,
naśladuję każdy jego gest,
kocham go mym sercem całym
bo jest tatą doskonałym!
Rozmowa na temat wiersza (najlepiej z mamą, babcią, dziadkiem lub rodzeństwem):
-Jaki jest tata z wiersza? A jaki jest Twój tata?
-Co w domu robi tata z wiersza? A co Twój tata?
-Jaki jest zawód Twojego taty?
-Co przygotujesz na święto taty? Jest ono dopiero 23 czerwca, ale już można pomyśleć.Prawda?
Potańczmy teraz- nasze roztańczone rodzinki zapraszają.
https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w
https://www.youtube.com/watch?v=jLDHYD03v8Y
Robimy laurkę dla mamy, podaję Wam kilka pomysłów. Poproście kogoś starszego do pomocy i w czasie weekendu zróbcie dla mamy niespodziankę. Powodzenia.
Czekam na zdjęcia Waszych prac z niecierpliwością. I ciekawi mnie, czy udało się Wam dochować tajemnicy przed mamą.
https://www.youtube.com/watch?v=kyWmDvsBgsc
https://www.youtube.com/watch?v=tbnmrI_9auE
https://www.youtube.com/watch?v=zoIhVFHyuUE
Ciekawa jestem ,który pomysł na prezent spodobał się Wam najbardziej. A może sami wymysliliście coś fajnego? Pamietajcie, żę nieważne co mamusi dacie, ważne żebyście zrobili to sami. Ważne, żebyście mamę kochali i nie zapominali jej o tym mówić oraz okazywać jej swoją miłość.
Do zobaczenia. Udanego weekendu. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Witam serdecznie wszystkie Tygryski. Dziś 21 maja , czwartek.
Dziś namalujcie proszę portret mamy. Robiliście już portret rodziny, a teraz czas na portret mamy.
Dzień Matki zbliża się wielkimi krokami. Zróbcie dla mamy upominek. Może jej portret to dobry pomysł na prezent? Przyjrzyjcie się uważnie kolorowi jej oczu, włosów, długości włosów, czy nosi kolczyki? Jak już to wszystko wiecie to do dzieła. Wokół portretu można zrobić ramkę -narysujcie kwiatuszki, serduszka,kawałki kolorowej kartki wydartej lub wyciętej. Włosy mogą być zrobione z włóczki, możecie dokleić koraliki, serduszka-co tylko chcecie.Może starsze rodzeństwo Wam pomoże? Pamiętajcie,że to niespodzianka dla mamy. Jak portret będzie gotowy schowajcie go tak,żeby mama nie znalazła.Wręczycie jej upominek w Święto Mamy czyli 26 maja.
Czas na zabawę- Hamster Dance.
https://www.youtube.com/watch?v=brj9NX4rPaA
Przypomnijcie sobie teraz co wiecie o rodzinie. Zapraszam na film edukacyjny p.t. „Rodzina”
https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg
Przypomnijcie sobie również zabawę „Baby Shark Dance”- tam również pojawia się rodzinka. Czyja?
https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w
I jeszcze jedna rodzina. Tym razem…..
https://www.youtube.com/watch?v=jLDHYD03v8Y
Do zobaczenia, do piątku. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Wojtek i jego drzewo genealogiczne
Witajcie Tygryskowa rodzinko. Dziś 20 maja, środa.
Do rodziców: przygotujcie kilka przedmiotów należących do różnych członków rodziny. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie do kogo należą.
Zabawa matematyczna”Układamy bukiety”- narysujcie lub wytnijcie kilka wazonów (np.7). Zaczynamy rysować lub naklejać od lewej do prawej. Na pierwszym wazonie napiszcie cyfrę 1 (lub jedną kropkę), kolejny wazon ma cyfrę 2(lub dwie kropki) itd aż do cyfry 7 (lub siedmiu kropek). Teraz w każdym wazonie trzeba narysować lub nakleić tyle kwiatów ile pokazuje cyfra lub ilość kropek.
UWAGA: wazoników może być mniej lub więcej ,zależy do ilu chcecie liczyć. W swoich kartach pracy też znajdziecie zadania matematyczne związane z liczeniem kwiatów.
Starajcie się Tygryski, bo to kwiaty dla mamy!
Czas na zabawę ruchową: Zumba Kids-Hamster Dance (Taniec chomika)
https://www.youtube.com/watch?v=brj9NX4rPaA
Piosenka o rodzinie-utrwalamy, razem spiewamy.
https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0
Piosenka o rodzinie
Do ludzi możesz po rozum pójść
Ale do mamy pójdziesz po serce
Tata nauczy by nie podstawiać nóg,
Dziadek nauczy, jak podawać ręce.
Najlepsza drużyna
To moja rodzina.
Gdy będzie trzeba, obroni cię brat
W rodzinie siła, każdy to powie
I jeszcze babcia, wie o tym świat
Ostatni ratunek, nasze pogotowie.
Najlepsza drużyna
To moja rodzina.
Kiedy kłopoty ogromne są
Gdy wątpliwości w głowie same
Twoja rodzina i rodzinny dom
To wyspa odpowiedzi na pytań oceanie.
Zabawa „Co się zmieniło?” -myślę, że pamiętacie tę zabawę. Jedna osoba wychodzi z pokoju, druga coś w nim zmienia. Należy odgadnąć, co zmieniło się w pokoju. Udanej zabawy.
Do widzenia. Do czwartku. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Drzewo genealogiczne Natalki Ch.
Rodzinka Ali
Adaś i jego drzewo genealogiczne z klocków Lego
Witajcie, witajcie Tygryski drogie. Dzisiaj 19 dzień maja, wtorek.
Zobaczcie film „Szczęśliwa rodzina”
https://www.youtube.com/watch?v=58V52JdiwPA
Czy twoja rodzina jest szczęsliwa?
Co sprawia ,że jesteście szczęśliwi?
Jak powiem „rodzina” to co przychodzi Ci na myśl?
Zabawa ruchowa -„Kto potrafi tak jak ja” dzieci próbują utrzymać równowagę podczas naśladowania czynności demonstrowanych przez dorosłego
-rysowania na podłodze kółka palcami stóp
-stania na jednej nodze jak bocian
– podnoszenia kolana i przekładania pod nim woreczka, butelki z wodą, piłki
– stania na jednej nodze i próby klaśnięcia nad głową
– chodzenia z woreczkiem(książka, paczką chusteczek higienicznych) na głowie
– chodzenia z woreczkiem (paczką chusteczek higienicznych) na stopie
– obracania się dookoła i stania na jednej nodze
– stania na jednej nodze i klaskania nad głową
– chodzenia z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tył
Zabawa „Zgadnij o kogo chodzi?”-jedna osoba opisuje jakiegoś członka rodziny (mamę,tatę, babcię, dziadka, ciocię, rodzieństwo, itp ) a druga osoba odgaduje o kim mowa-można wymienić cechy charakteru, opisać wygląd zewnętrzny, opisać zawód jaki wykonuje.
Drzewo genealogiczne-cóż to takiego? Zobaczcie film i spróbujcie zrobić drzewo genealogiczne Waszej rodziny. Myślę, że pomoc kogoś starszego na pewno przy tej pracy się przyda.
https://www.youtube.com/watch?v=0LcaNs688W8
Drzewo genealogiczne z wykorzystaniem klocków Lego– ktoś ma dużo klocków Lego?
https://www.youtube.com/watch?v=TA-7C5ZrIME
Czekam na zdjęcia waszych rodzinnych drzew.
Piosenka o rodzinie- uczymy się jej !
https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0
Do jutra. Trzymajmy się zdrowo Tygryskowa rodzinko. Pani Małgosia.
Ala i odznaka Małego Ekologa
Praca plastyczna „Moja rodzina” – Maja, Natalka, Wojtek
Witam. Dziś poniedziałek, 18 dzień maja 2020 roku.
Zamierzenia na tydzień „Moja rodzina”
-zapoznanie dzieci z pojęciem „rodzina” oraz nazywanie i określanie jej członków
-budzenie uczucia przywiąznia i szacunku do wszystkich członków rodziny
-zapoznanie z tekstem i melodią piosenki
-kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10
-wzbogacanie słownictwa dzieci, utrwalenie pojęć portret ,autoportret
-kształtowanie świadomości własnego ciała- nazywanie części ciała
Tak więc już wiecie- w tym tygodniu będziemy poznawać na nowo swoje rodziny.
Piosenka o rodzinie
Do ludzi możesz po rozum pójść
Ale do mamy pójdziesz po serce
Tata nauczy by nie podstawiać nóg,
Dziadek nauczy, jak podawać ręce.
Najlepsza drużyna
To moja rodzina.
Gdy będzie trzeba, obroni cię brat
W rodzinie siła, każdy to powie
I jeszcze babcia, wie o tym świat
Ostatni ratunek, nasze pogotowie.
Najlepsza drużyna
To moja rodzina.
Kiedy kłopoty ogromne są
Gdy wątpliwości w głowie same
Twoja rodzina i rodzinny dom
To wyspa odpowiedzi na pytań oceanie.
sł. J. Kobyliński
Jaka jest Twoja rodzina?
Jak nazywają się jej członkowie?
Masz rodzeństwo? Jak ma na imię?
Kim jest babcia\ dziadek dla Twoich rodziców?
Gdzie pracują Twoi rodzice?
Co lubicie razem robić?
Dlaczego rodzina to najlepsza drużyna?
Zabawa ruchowa -„Kto potrafi tak jak ja” dzieci próbują utrzymać równowagę podczas naśladowania czynności demonstrowanych przez dorosłego
-rysowania na podłodze kółka palcami stóp
-stania na jednej nodze jak bocian
– podnoszenia kolana i przekładania pod nim woreczka, butelki z wodą, piłki
– stania na jednej nodze i próby klaśnięcia nad głową
– chodzenia z woreczkiem(ksiązką, paczką chusteczek higienicznych) na głowie
– chodzenia z woreczkiem (paczką chusteczek higienicznych) na stopie
– obracania się dookoła i stania na jednej nodze
– stania na jednej nodze i klaskania nad głową
– chodzenia z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tył
Praca plastyczna-jak na pewno się domyślacie , będzie to portret Waszej rodziny.
Portret czyli obrazek ukazujący członków Waszej rodziny. Przyjrzyjcie się dokładnie jak wyglądają: kolor oczu, włosów (długość włosów też), czy noszą okulary? Czy mają wąsy? Brodę? Pomalowane paznokcie? Chodzą w spodniach? Spódnicy? Noszą kolczyki? Wisiorki? Są wysocy? Niscy? A może jeżdżą jeszcze w wózku?
Technika dowolna. Możecie narysować całe postaci, albo tylko głowy. Zależy od Was. Zabierajcie się do pracy. Czekam na zdjęcia.
Piosenka o rodzinie-posłuchajcie.
https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0
A znacie może jeszcze jakąś inną rodzinkę? Taką wesołą?
Do zobaczenia, do jutra. Pozdrawiam. Trzymajmy się zdrowo Tygryskowa rodzinko. Pani Tygryskowa Małgosia 🙂
Akwarium Ali
Witam Was serdecznie w piątek, 15 dzień maja.
Czy wiecie skąd bierze się woda w kranie? Nie? To zapraszam na film.
https://www.youtube.com/watch?v=5CB3l8fI8XY
W jaki sposób woda trafia do naszych mieszkań?
Skąd mamy wodę?
Do czego używamy wody?
Komu oprócz ludzi jest potrzebna woda?
Czy woda z rzeki nadaje się bezpośrednio do spożycia? Co trzeba zrobić z taką wodą?
Odpowiedzieliście? Myślę, że tak.
Czas na zabawę.
Taniec Zygzak- udanej zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
Baby Shark Dance
https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w
Kończymy dziś temat o ochronie Ziemi-przyrody,wody,powietrza,zwierząt i wszystkiego co nas otacza. Nie oznacza to jednak ,że zapominamy o ekologii.
Zapoznajcie się z wierszem. Może wybierzecie sobie jedną zwrotkę i nauczycie się jej na pamięć?
(Kto chce może nauczyć się całego wiersza 🙂
Jan Kasperkowiak
MALI STRAŻNICY PRZYRODY
Dziś ekologia modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
Od dziś przyrodzie my pomagamy.
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
Musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
Po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
Żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki.
Sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
Będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
Uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.
Ja mówię wam, przyrodę znam.
Więc kocham ją i chronię :
Trawę, liście, kwiaty wszystkie.
Sarny, ptaki i robaki, żółwie, żaby, ryby, kraby
Krokodyle i motyle.
Jako młodzi ekolodzy zapamiętajcie:
1.Segregujcie śmieci.
2. Ograniczajcie zużycie energii elektrycznej.
3.Ograniczajcie zużycie wody.
4.Używajcie ekologicznych toreb,środków czystości.
5.Utylizujcie baterie.
6.Używajcie mniej plastiku.
7.Dbajcie o rośliny i zwierzęta.
Moje gratulacje. Jesteście ekologami.
Mianuję Was strażnikami przyrody .
Nie mogę Wam wręczyć odznaki Małego Ekologa. Zrobicie ją sami? Moja propozycja.
https://www.youtube.com/watch?v=yW4Jw2ng-RE
Nie musi być zrobiona dzisiaj, macie przed sobą dwa wolne dni, w czasie których można zrobić dla siebie odznakę. Kto zrobi przesyła mi zdjęcie oczywiście. Czekam z niecierpliwością.
Do widzenia, do poniedziałku. Nowy tydzień nowy temat. A jaki? Dowiecie się w poniedziałek.
Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Rybka Filipka
Akwarium Roberta
Witajcie w czwartek, 14 dzień maja.
Dzisiaj zajmiemy się mieszkańcami rzeki, jezior, mórz. Czyli poznamy podwodny świat.
https://www.youtube.com/watch?v=PiayEX0bqjo
https://www.youtube.com/watch?v=xLEzSesSYvg
Prawda,że podwodny świat jest piękny, kolorowy i taki różnorodny.
Kto się skusi i zrobi pracę plastyczną na ten temat? Podsyłam Wam kilka pomysłów, ale możecie też wymyślić coś swojego, zupełnie innego. Do dzieła.
https://www.youtube.com/watch?v=FZO9DkmVsWE
https://www.youtube.com/watch?v=VLny3vKs6eM
https://www.youtube.com/watch?v=sK4KiL9PDi8
Ciekawostki „ZWIERZĘTA RZEK”– życie w wodzie umożliwiają zwierzętom następujące cechy budowy( dorosły czyta dziecku, tłumaczy niezrozumiałe wyrazy lub można też odszukać na youtubie filmiki o czytanych zwierzętach,żeby dzieci widziały te szczegóły, które przekazuje im dorosły)
– opływowy lub wrzecionowaty kształt ciała;
– ciało pokryte śluzem;
– oddychanie skrzelami (ryby, kijanki, małże) lub całą powierzchnią ciała (pijawki);
– płetwy, błony między palcami lub wiosłowate odnóża, służące do poruszania się.
Zwierzęta mogą żyć w strefie przybrzeżnej, w toni wodnej lub przy dnie. Pływają lub żyją na roślinach. Ryby są zwierzętami wodnymi, które występują w każdej strefie rzeki, jeziora czy stawu.
Przystosowania zwierząt do życia w wodzie:
-ryby -mają opływowy kształt ciała, którego barwa jest doskonale dostosowana do środowiska; skóra jest pokryta śluzem; do oddychania służą rybom skrzela; pływają dzięki płetwom. Srebrzysty połysk łusek sprawia wrażenie, że to mieni się woda. Ciemne paski na grzbiecie szczupaka udają cienie łodyg roślin, pomiędzy którymi przemyka. Biały brzuch u ryb czyni jej niezauważalnymi przez wrogów przepływających pod nimi. W rzekach żyją min.: szczupak, sandacz, okoń, śledź, karaś, sum, węgorz, leszcz…
-wydra: doskonale pływa, ma opływowe ciało pokryte gładką sierścią, między palcami są błony pławne, podczas nurkowania specjalne mięśnie zaciskają otwory uszne.
-bóbr: buduje przy brzegach żeremie z chrustu, liści i szlamu, wewnątrz jest komora mieszkalna z wejściem ukrytym pod wodą, bardzo dobrze pływa i nurkuje, żywi się roślinami
-owady: wśród owadów zamieszkujących środowisko rzek są: kałużnica, pływak żółtobrzeżek, ważki i komary, pająk topik. Pływak żółtobrzeżek ma spłaszczone ciało, przypominające odwróconą łódkę, jego kończyny działają jak wiosła. Pająk topik buduje z sieci pajęczej sieć w kształcie dzwonu, przynosi do niej pęcherzyki powietrza na odwłoku, oddycha tlenem atmosferycznym, zamieszkuje czyste wody słodkie;
-skorupiaki to organizmy wodne , należą do nich min.: raki, kraby, rozwielitki, oczliki. Ciało ich okrywa gruby pancerz zbudowany z chityny, gdy rosną, zrzucają stary pancerz, czyli linieją. Skorupiaki oddychają skrzelami.
Zabawa ruchowa, piosenka po angielsku „Baby shark” (mały rekin)
https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w
O czym musimy pamiętać? Żeby podwodny świat był piękny i kolorowy to musimy dbać o czystość wód. Nie można jej zaśmiecać, wylewać brudów do niej, myć w niej auta itp. To MY jesteśmy odpowiedzialni za czystość powietrza, wody, lasów. Nigdy o tym nie zapominajcie.
Piosenka – „Ziemia wyspa zielona” dla przypomnienia.
https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA
Do jutra. Do zobaczenia. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia:-)
Witam serdecznie w środę, 13 dzień maja.
Dziś zajmiemy się śmieciami, a dokładniej- ich segregacją. Popatrzcie na film.
Bajka dla dzieci „Staś i segregacja śmieci”
https://www.youtube.com/watch?v=BGnBQTE3oqU
Rady na odpady- bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
Co się stanie ,gdy nie będziemy segregować śmieci? Jaki ędzie świat? Nasze otoczenie? Jaka będzie przyroda , gdy zasypią nas góry śmieci? Hm, nie będzie to miłe. Jeżeli chcemy, by wokół nas było czysto,świeżo i przyjemnie to sami musimy o to zadbać. Pamiętać o segregowaniu śmieci, nie zanieczyszczaniu wody i powietrza, oszczędzaniu wody i prądu. Aby łatwiej było Wam zapamiętać, gdzie jakie ,śmieci wrzucamy to nauczcie się na pamięć wiersz „Śmieci” M.Tomaszewskiej
Nadeszła wreszcie pora, by śmieci dać do wora.
Szklane butle mój kolego
wrzuć do wora ZIELONEGO
A papiery do którego?
Papiery do NIEBIESKIEGO
A plastiki gdzie mam wrzucić?
Tam gdzie metal- worek ŻÓŁTY.
A zmieszane, do którego?
Wrzuć zmieszane do CZARNEGO.
Ktoś może pokusi się i będzie rapować ten wierszyk? Łatwiej go zapamiętacie.
Zabawa ruchowa- przypomnijcie sobie zabawę „Skoki przez drabinkę” z poniedziałku. Dziś nie będzie skakać przez drabinkę tylko przechodzić przez nią, ale żeby nie było zbyt prosto to na głowę połóżcie sobie książkę. Idźcie tak, by książka nie spadła. Komu się udało?
Pięciolatki mają w swoich kartach pracy temat o segregowaniu śmieci i ochronie środowiska , można dziś te karty uzupełnić.
Matematyczna zabawa ” Błyskotliwa wrona „- siedzicie na dywanie. Na środku leży pudełko z kilkoma przedmiotami.Jedno z Was staje się wroną. Wrona chodzi wokół dywanu mówiąc wierszyk: „Chodzi sobie wrona, wrona bez ogona, bystrym okiem zerka, co zabrać z pudełka”. Dorosły, brat, siostra zasłaniają oczy, wrona zabiera przedmiot lub kilka przedmiotów z pudełka i wskazuje ,kto odpowiada na pytaniu ” Powiedz : Czego brakuje?” Przy okazji tej zabawy możecie policzyć ile jest przedmiotów w pudełku, który jest największy- najmniejszy. Ila ich zostanie jak zabierzemy dwa, trzy przedmioty. Ja mam dwa przedmioty, ty masz cztery. Kto ma więcej? O ile więcej? Itd. Udanej zabawy.
Do zobaczenia. Do jutra.Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia:-)
Ekologiczne prace plastyczne ” Oszczędzamy wodę”, „Segregujemy śmieci”
Dzień dobry. Dziś wtorek, 12 dzień maja.
Porozmawiamy dzisiaj o wodzie. Bez wody nie ma życia.
Woda to życiodajna substancja- bezbarwna, pozbawiona smaku i kalorii jest niezbędna do życia wszystkim organizmom na ziemi.Bez niej nie przetrwałby żaden człowiek, żadne zwierzę, żadna roślina.Nie ma jej czym zastąpić. Aby być zdrowym, każdy człowiek powinien codziennie przyjąć w posiłkach i napojach około 2,5 litra wody. Gdyby jej nie było nie isniałoby życie. Woda umożliwia uprawę ziemi, wzrost roślin, hodowlę bydła, produkcję żywności. Pamiętajcie, bez wody nie ma życia!
Zapraszam na filmy edukacyjne, po ich obejrzeniu porozmawiajcie z dorosłymi o tym, jak należy dbać o czystość wody oraz jak ją oszczędzać.
https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ
https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8
Co powoduje ,że woda jest zanieczyszczona? W jaki sposób człowiek wpływa na czystość wody?
Oszczędzamy wodę
https://www.youtube.com/watch?v=N8SDa10I-Zk
Zabawa ruchowa „Chodzenie” -dorosły recytuje kolejne zwrotki wiersza, a dzieci ilustrują ruchem sposób poruszania się bohaterów wiersza:
Sunie wąż, sunie. Chodzić nie umie.
Bo choćby chciał, to nie ma nóg. – czołganie się na brzuchu
Za to stonoga na swych stu nogach
w ziemi zbudować chce, ze sto dróg. – chodzenie na stopach i dłoniach
Na jednej nodze sunie po drodze
ślimak z chałupką swoją na plecach. – podskoki na jednej nodze
Rak jak to rak chodzić chce wspak.
I swoją modę wszystkim poleca. – chodzenie do tyłu
A ja powiem wam, że dwie nogi mam!
Bo każdy ma tyle nóg
by bez kłopotu ruszać się mógł! – podskoki z nogi na nogę
(B. Szelągowska)
Praca plastyczna- proszę, wymyślcie, zaprojektujcie i wykonajcie znak nakazu ” Oszczędzaj wodę” lub „Nie zanieczyszczaj wody”- technika dowolna- malowanie, rysowanie, wycinanka z wykorzystaniem gazet, kolorowego papieru, bibuły. Do dzieła. Czekam na zdjęcia.
Piosenka – „Ziemia wyspa zielona”
https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA
Do jutra. Pamiętajcie o ochronie przyrody.Trzymajmy się zdrowo.Pani Małgosia 🙂
Witam Was moi drodzy w poniedziałek, 11 dzień maja.
Cele na tydzień”Ziemię mamy tylko jedną”:
-zapoznanie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienia konieczności ich przestrzegania
-ukazanie niebezpieczeństw zagrażających środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka- pożary,zanieczyszczenie wody i powietrza,zaśmiecanie
-kształcenie umiejętności układania zdań poprawnych gramatycznie
-zwrócenie uwagi na emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
-zapoznanie z etapami krążenienia wody wprzyrodzie
-utrwalenie wiadomości dotyczących właściwości wosy i jej roli w przyrodzie
-kształtowanie współodpowiedzialności za stan otaczajacego środowiska- segregowanie śmieci
Pamiętacie, że 22 kwietnia obchodziliśmy Dzień Ziemi? Wtedy zapowiedziałam,że o ochronie Ziemi będziemy jeszcze się zapoznawać. W tym tygodniu własnie zajmiemy się tym tematem.
Zobaczcie na początek filmy edukacyjne o ochronie środowiska. Czyli jak należy zachowywać się , by przyroda była przez nas szanowana i chroniona.Jak myślicie , dlaczego należy chronić przyrodę? Porozmawiajcie o tym z dorosłymi, ale najpierw filmy.
https://www.youtube.com/watch?v=5V7bmm3yQ9A
https://www.youtube.com/watch?v=tRXI2KsbUas
Zabawa ruchowa „Skoki przez drabinkę” – Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
Zalecam na dzisiaj spacer do parku, po naszej dzielnicy. Rozejrzyjcie się i sprawdźcie czy i jak dbamy o nasze środowisko. Czy śmieci leżą na ziemi, trawniku? Czy mamy kosze na śmieci w parku, na ulicach i czy są śmietniki do segregowania. Czy nasze powietrze jest czyste?
Zróbcie z takiego spaceru fajną pracę – wykorzystajcie farby, kredki, a może wytniecie coś z gazety i nakleicie, i oczywiście proszę o zdjęcia.
Piosenka do nauki dla chętnych „Ziemia wyspa zielona”
https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA
Do zobaczenia ,do jutra. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Prace plastyczne Doriana
Adaś i Ola z wizytą w remizie strażackiej
Witam Was w piątek, ósmy dzień maja.
Pamiętacie, że w środę strażacy wchodzili na drabinę? Jeden wyżej, jeden niżej. Dziś utrwalimy sobie dźwięki wysokie i niskie.
Dźwięki wysokie- niskie
https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU
Narysujcie co lub kto kojarzy się wam z dźwiekim wysokim , a co/kto z niskim? Kto w Waszej rodzinie jest wysoki? Kto niski? Kto najwyższy? Kto najniższy?
Obejrzyjcie film edukacyjny „Znaki ewakuacyjne 998”
https://www.youtube.com/watch?v=QEX1Z-9qfvM
Wiecie już do czego służą znaki ewakuacyjne? Narysujcie jakiś wybrany znak i powedzcie do czego służy, o czy nas informuje, co chce nam przekazać.
Dziś kończymy teamat „Nasi dzielni strażacy”. Pobawcie sie z rodzicami, rodzeństwem, dziadkami w odgrywanie scenek, w których wydarzyło się coś niedobrego: widzicie wypadek, pożar,koleżanka/kolega spadło z huśtawki i boli ręka, ktoś w domu źle się poczuł.Przypomnijcie sobie pod który numer alarmowy należy dzwonić co trzeba powiedzieć, jakie dane podać.
Pięciolatki- uzupełnijcie karty pracy „Nasi dzielni strażacy”. Kto nie był w okolicach remizy to może w weekend uda sie tam pójść? Czekam na zdjęcia.
Kto umie wiersz?
„Ciężka praca strażaka”
Ciągle słychać ich w oddali, gdy wypadek, gdy się pali
I nie myśląc o tym wcale, pędzą szybko na sygnale,
By ratować ludzkie życie, walcząc też o swe przeżycie.
To Strażacy, każdy powie, że to są bohaterowie!
Swoje życie poświęcają, na ratunek przybywają.
Kiedy dojdzie do wypadku, katastrofy budowlanej,
To w tych miejscach nie zbraknie Ochotniczej Straży Pożarnej.
Strażak mądry, wie co robić, zatem szybko reaguje,
Ludzi z miejsca zagrożenia sprawnie i bezpiecznie ewakuuje .
Czy to Poznań czy to Kraków, Święty Florian patronem Strażaków
Czuwa nad nimi, nad ich ciężką pracą, dodaje otuchy gdy sobie nie radzą.
Bo Strażakom nie zawsze wszystko wychodzi,
Nie są w stanie na przykład zatrzymać powodzi.
Ale są gdzie ich potrzeba, ludziom pomagają,
Robią wszystko co mogą, ile sił tylko mają.
Chwała im za to, bohaterom – Strażakom
Bo dzięki nim wszyscy dobrze wiemy,
Że na ich pomoc zawsze liczyć możemy.
Autor: Olga Adamowicz
I na koniec piosenka „Strażacy bohaterzy”
https://www.youtube.com/watch?v=jXF3Wba–Uo
Uważajcie na siebie kochani, zachowujcie się bezpiecznie i pamiętajcie gdzie należy szukać pomocy w razie niebezpieczeństwa.
Do zobaczenia w poniedziałek. Czyli za ile dni? Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Policjantka Ala
Martynka i jej kosmici
Witam Was gorąco. Dziś czwartek, siódmy dzień maja.
Przypomnijmy dziś sobie zachowania, które mogą okazać się niebezpiczne.
https://www.youtube.com/watch?v=YZOw6JvT5Ug
Odpowiedzcie teraz na kilka pytań.
–Dlaczego dzieci nie mogą same bez opieki dorosłych kąpać się w basenie, morzu?
– Czego nie wolno robić na placu zabaw?
–Co zrobisz gdy zauważysz pożar?
– Co to znaczy bezpieczna zabawa?
– Na którym siedzeniu w samochodzie powinno siedzieć dziecko?
– Co oznaczają światła na sygnalizatorze świetlnym?
– Dlaczego dzieci powinny nosić znaczki odblaskowe?
– Co trzeba zrobić jeśli dziecko się skaleczy?
– Jak nazywa się przedmiot, którym policjant zatrzymuje pojazdy?
– Dlaczego nie wolno bawić się lekarstwami? Zapałkami? Ostrymi przedmiotami? Płynami schowanymi w szafce?
– W którym miejscu należy przechodzić przez jezdnię
Sygnały pojazdów :
Policyjny-https://www.youtube.com/watch?v=EqDM7Nv8YXE
Karetka pogotowia-https://www.youtube.com/watch?v=bSIO40_IZVQ
Straż pożarna-https://www.youtube.com/watch?v=hZXKntYRWrQ
Trochę odeszliśmy od strażaków, ale Wasze bezpieczeństwo jest ważne zawsze i w każdej sytuacji. Musicie zawsze o tym pamiętać, wiedzieć co robić, by być bezpiecznym, czego unikać. Pamiętać o numerach alarmowych, pamiętać jak dzwonić i prosić o pomoc, a przede wszystkim o zasadach bezpieczeństwa w domu, na ulicy, placu zabaw, w przedszkolu.
Dość gadania trzeba trochę sie poruszać. Powtórzcie wczorajsze zabawy.
Zabawa ruchowa z poduszkami.
https://www.youtube.com/watch?v=j4EiXelSTkI
Zabawy rytmiczno- muzyczne.
https://www.youtube.com/watch?v=x9F1oqntz_o
Wierszyk zapamiętany? Narysujcie proszę jak należy bezpiecznie się bawić . A może ktoś chce być strażakiem? Policjantem? Lekarzem? To też możecie narysować. Siebie w takiej roli. Do dzieła.
Do jutra. Pozdrawiam gorąco. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Domowe przedszkole Mai
Witajcie 6 maja,w środę.
O pracy strażaków już dość sporo wiecie. Czy ktoś z Was chciałby zostać dzielnym strażakiem? A może znacie kogoś kto pracuje jako strażak? Porozmawiajcie z nim o jego pracy.
Pamiętacie, że wśród wielu sprzętów potrzebnych w pracy strażakowi ma on tam drabinę.
Zabawa matematyczna „Po szczeblach drabiny”
Rysujecie drabiny wg wskazówek.
Pierwsza drabina ma 10 szczebli.
Druga drabina jest niższa o 5 szczebli- ma o pięć szczebli mniej.Ile szczebli ma druga drabina?
Trzecia drabina ma o trzy szczeble mniej od pierwszej, ale o dwa więcej od drugiej. Ile szczebli ma trzecia drabina?
Która drabina jest najwyższa? Która najniższa?
Na pierwszą drabinę wchodzi strażak. Staje na siódmym szczebelku- narysuj tam strażaka.
Na drugą drabinę wchodzi drugi strażak. Czy może stanąć na siódmym szczebelku???????Nie, bo tam nie ma tyle szczebli. Strażak staje na najwyższym szczeblu, czyli na ……….piątym. Tak jest. Narysuj tam strażaka.
Na trzecią drabinę wchodzi trzeci strażak. Zatrzymuje się na tym samym szczeblu co pierwszy strażak. Czyli na ……..siódmym oczywiście. Narysuj tam strażaka.
Który strażak wszedł najwyżej? Który najniżej?
Pięciolatki mają w kartach pracy zabawę matematyczną też z drabinami. Kto chętny rozwiązuje.
Zabawa ruchowa z poduszkami.
https://www.youtube.com/watch?v=j4EiXelSTkI
Zabawy rytmiczno- muzyczne.
https://www.youtube.com/watch?v=x9F1oqntz_o
Przypomnijcie sobie teraz wszystkie numery alarmowe oraz w jakich sytuacjach z nich korzystamy, jak należy zgłosić niebezpieczeństwo, jakie dane trzeba podać? Utrwalcie sobie swój adres, bo imię i nazwisko to już każdy zna, prawda? -:)
https://www.youtube.com/watch?v=EoeHbcDItx0
Kto uczy się wiersza? To teraz czas by go powtórzyć.
Do jutra Tygryski. Ściskam mocno. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Prace Wojtka
Witajcie, witajcie drogie Tygryski. Dziś 5 dzień maja, wtorek.
Chciałabym ,abyście dzisiaj poznali pewnego dzielnego chłopca. Był on trochę starszy od Was i miał jedno marzenie. Jakie ? Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie historii Wojtka.
https://www.youtube.com/watch?v=mh8xJySW_OA
Co było marzeniem Wojtka?
Jak nazywa się miejsce, w którym pracują strażacy?
Co wydarzyło się pewnego dnia we wsi?
Jak zachował się Wojtek, co zrobił?
Czy spełniło się jego marzenie?
Kto zrobi ilustrację do opowiadania? Zapraszam i czekam na zdjęcia.
Zabawa ruchowa dla dzielnych strażaków- powtórzenie.
https://www.youtube.com/watch?v=HvW4UOhQo3U
Jak należy się zachować gdy zauważycie pożar? Popatrzcie i opowiedzcie co trzeba zrobić.
https://www.youtube.com/watch?v=j-MfAjQ2Jws
https://www.youtube.com/watch?v=nSoLf3r93sE
Zapamiętajcie numer alarmowy do straży pożarnej.
Zawsze bądźcie ostrożni i czujni.
Pięciolatki w swoich kartach pracy mają kolorowankę „Nasz sprzęt gaśniczy”.
Dla utrwalenia wiersz. Kto się uczy i ćwiczy swoją pamięć?
„Ciężka praca strażaka”
Ciągle słychać ich w oddali, gdy wypadek, gdy się pali
I nie myśląc o tym wcale, pędzą szybko na sygnale,
By ratować ludzkie życie, walcząc też o swe przeżycie.
To Strażacy, każdy powie, że to są bohaterowie!
Swoje życie poświęcają, na ratunek przybywają.
Kiedy dojdzie do wypadku, katastrofy budowlanej,
To w tych miejscach nie zbraknie Ochotniczej Straży Pożarnej.
Strażak mądry, wie co robić, zatem szybko reaguje,
Ludzi z miejsca zagrożenia sprawnie i bezpiecznie ewakuuje .
Czy to Poznań czy to Kraków, Święty Florian patronem Strażaków
Czuwa nad nimi, nad ich ciężką pracą, dodaje otuchy gdy sobie nie radzą.
Bo Strażakom nie zawsze wszystko wychodzi,
Nie są w stanie na przykład zatrzymać powodzi.
Ale są gdzie ich potrzeba, ludziom pomagają,
Robią wszystko co mogą, ile sił tylko mają.
Chwała im za to, bohaterom – Strażakom
Bo dzięki nim wszyscy dobrze wiemy,
Że na ich pomoc zawsze liczyć możemy.
Autor: Olga Adamowicz
Pozdrawiam Was mocno,ściskam i życzę miłego dnia. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Myszka Ala i smok
Flaga i orzeł w wykonaniu Filipa
Zamierzenia -maj
Dziecko:
– zna nazwę swojego kraju, stolicy, głównej rzeki
–wie jak wyglądają symbole narodowe
-zna legendy o Warsie i Sawie, o Smoku Wawelskim, o Lechu, Czechu i Rusie
-śpiewa piosenkę o Posce
-czuje więź ze swoją ojczyzną
-posługuje się pojęciami dotyczącymi orientacji w przestrzen
-wie czym zajmują się strażacy
-zna numery alarmowe
-zna zasady bezpieczeństwa w domu, na ulicy, w przedszkolu
-wie, do kogo może się zwrócić w razie wypadku, choroby, niebezpieczeństwa
-potrafi liczyć, dodawać-odejmować na konkretach
-rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
-jest spostrzegawcze
-rozwiązuje zagadki słowne, słuchowe, ruchowe
-jest sprawne ruchowo
-jest sprawne manualnie- rysuje, koloruje, maluje, wycina, wydziera
-zna podstawowe zasady ochrony środowiska
-dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
-wie, co może doprowadzić do pożarów w lasach, zanieczyszczenia rzek, powietrza itd.
-wie, jak woda krąży w przyrodzie
-jest twórcze
-tworzy własne abstrakcyjne prace
-rozumie informacje przedstawione w formie symbolu
-rozpoznaje i nazywa zwierzeta wodne
-wyjaśnia kim jest ekolog
-wymienia członków swojej rodziny
-wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód;
-jest przywiązane do swojej rodziny
-śpiewa piosenki, określa jej tempo, nastrój,
-zna, nazywa części swojego ciała
-rysuje portrety członków swojej rodziny
-prwidłowo buduje zdania
-zna prawa dziecka
-recytuje wiersz
-ćwiczy swoją pamięć
-rozpoznaje i nazywa emocje respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby;
-posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami dni tygodnia
-uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
Witam Was kochani. Dzisiaj jest czwarty dzień maja.
Jak minęła Wam majówka? Kto zrbił flagę lub orła na świeto majowe?
W tym tygodniu będziemy poznawać pracę strażaków.
Cele na tydzień ” Dzielni strażacy”:
-zapoznanie z zawodem i pracą strażaka
-przekazanie wiedzy jak postępować w obliczu niebezpieczeństwa
-budzenie szacunku do pracy starażaków
-utrwalenie numerów alarmowych
-doskonalenie umiejętności liczenia oraz posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
-utrwalenie pojęć wysoko- nisko, wyższy -niższy
-utrwalenie zasad bezpieczeństwa w domu, na ulicy, placu zabaw, przedszkolu
-kształtowanie umiejętności rozumienia informacji przedstawionych w formie symbolu,znaku
W dzielnicy Orzegów jest remiza strażacka, czyli miejsce, w którym pracują strażacy. Tam czekają na wezwanie do niebezpiecznego wydarzenia. Tam też stoją wozy strażackie, o które bardzo strażacy muszą dbać. Może już widzieliście to miejsce, a jeżeli nie to warto zrobić sobie spacer w okolice remizy i przynajmniej z zewnątrz zobaczyć jak to miejsce wygląda. A może uda się Wam zobaczyć wóz strażacki? Kto wie.
Czym zajmują się strażacy? Jaką trzeba być osobą by zostać strażakiem? Czy to ważny zawód? Czy jest potrzebny? Zobaczcie filmy o pracy strażaków.
https://www.youtube.com/watch?v=44l4ptiyc9o
https://www.youtube.com/watch?v=k45URygv2mM
Czy strażacy tylko gaszą pożary? Nie. Pomagają w każdej niebezpiecznej sytuacji.Potraficie wymienić jakie to sytuacje? – pożar, powódż, wypadek. Ściągną nawet kota z drzewa, gdy ten wejdzie za wysoko i nie potrafi zejść.
Kto ma swoje karty pracy w domu to znajdzie sobie temat „Dzielni strażacy” i opowie w jaki sposób strażacy pomagają ludziom, na czym polega praca strażaka. Ten temat jest chyba tylko w kartach „Pięciolatek.Razem….”
Zabawa ruchowa z butelką-
https://www.youtube.com/watch?v=HvW4UOhQo3U
I jeszcze piosenka „Strażacy bohaterzy”
https://www.youtube.com/watch?v=jXF3Wba–Uo
„Ciężka praca strażaka”
Ciągle słychać ich w oddali, gdy wypadek, gdy się pali
I nie myśląc o tym wcale, pędzą szybko na sygnale,
By ratować ludzkie życie, walcząc też o swe przeżycie.
To Strażacy, każdy powie, że to są bohaterowie!
Swoje życie poświęcają, na ratunek przybywają.
Kiedy dojdzie do wypadku, katastrofy budowlanej,
To w tych miejscach nie zbraknie Ochotniczej Straży Pożarnej.
Strażak mądry, wie co robić, zatem szybko reaguje,
Ludzi z miejsca zagrożenia sprawnie i bezpiecznie ewakuuje .
Czy to Poznań czy to Kraków, Święty Florian patronem Strażaków
Czuwa nad nimi, nad ich ciężką pracą, dodaje otuchy gdy sobie nie radzą.
Bo Strażakom nie zawsze wszystko wychodzi,
Nie są w stanie na przykład zatrzymać powodzi.
Ale są gdzie ich potrzeba, ludziom pomagają,
Robią wszystko co mogą, ile sił tylko mają.
Chwała im za to, bohaterom – Strażakom
Bo dzięki nim wszyscy dobrze wiemy,
Że na ich pomoc zawsze liczyć możemy.
Autor: Olga Adamowicz
Zachęcam do nauczenia się wiersza na pamięć. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Prace Adasia i Natalki Ch.
Dzień doberek. Dzisiaj jest czwartek, 30 kwietnia. Ostatni dzień tego miesiąca. Od jutra rozpoczyna się nowy miesiąc- maj.
Macie już sporo wiadomości o Polsce i o świętach, które niedługo będziemy obchodzić
Wczoraj była legenda o Warsie i Sawie ,dziś zapraszam do wysłuchania legendy o Smoku Wawelskim
https://www.youtube.com/watch?v=FKfB_h7HqC8
Prawda ? Nieprawda? Wierzyć czy nie? Trudno ocenić. Sami musi zdecydować, ale smoka z rolki po papierze zrobić można. Prawda? Do dzieła zatem.
Praca plastyczna „Smok”
https://www.youtube.com/watch?v=jF1ee5O5pJs
Jak przyłożycie „Smoka” do buzi, nabierzecie nosem dużo powietrza i wypuścicie -to te kolorowe bibułki będą fajnie fruwać. Spróbujcie. Czekam na zdjęcia.
Zabawa- taniec
https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I
Usiądźcie teraz spokojnie i kto ma ochotę niech popatrzy na kolejny film „Polska- moja ojczyzna”, który bedzie jednocześnie podsumowaniem informacji z tego tygodnia, a być może dowiecie się jeszcze czegoś nowego.
Podsumowanie i quiz
https://www.youtube.com/watch?v=Xv7DNwMDoAM
Myślę sobie ,że każdy powinien mieć na majowe święta flagę. Możecie ją namalować, pokolorować, zrobić wydzieranką, albo po prostu nakleić na białą kartkę , kartkę czerwoną. Dokleić patyczek i gotowe.
Proponuję kilka zabaw na majówkę w domu- i nie tylko ( rozwija orientację, wyobraźnię, doskonali umiejętność liczenia)
Spacer w ciemnościach– to prosta i wesoła zabawa. Łączymy się pary. Jedna osoba ma zawiązane oczy, druga jest jego nawigatorem. Nawigator ma za zadanie przeprowadzić osobę z zawiązanymi przez pokój, używając komunikatów werbalnych, np. “trzy kroki prosto”, “dwa kroki w tył”, “krok w prawo”, itp. Możecie się umówić,że pokierujecie sobą z pokoju do kuchni, z łazienki do drzwi wejściowych. Itd.Można też nie określać dokąd kierujecie osobę z zawiązanymi oczami.
Gra w kości– to proste i równocześnie przyjemne. Potrzebne będą kostki do gry i dobierzcie się w pary. Każda para wyrzuca równocześnie kostkę. Wygrywa ta osoba, która ma więcej oczek.
Kalambury- jedna osoba pokazuje (bez jednego słowa !) zwierzę, tytuł bajki, itp.
Rob to co ja-jedna osoba pokazuje jakąś czynność- druga robi to samo
Nie rób tego co ja- jedna osoba pokazuje jakąś czynność, druga osoba robi coś innego.
Dużo pracy, dużo pytań, dużo wiadomości i dużo zabawy. Ale macie dużo czasu, energi i zapału, a poza tym nie trzeba tego zrobić od razu dzisiaj.
Udanego świętowania Wam życzę. Trzymajmy się zdrowo. Pani Małgosia.
Prace Natalki Ch. i Mai
Prace Martynki
Prace Doriana
Prace Ali
Witajcie kochane Tygryski. Dzisiaj 29 dzień kwietnia, środa.
Posłuchajcie na początku legendy na podstawie tekstu Ewy Szelburg-Zarembiny :
Dawno, bardzo dawno temu nad brzegiem Wisły rosły wielkie lasy. Pewnego razu polował w tych lasach książę mazowiecki Ziemowit. Gonił jelenia i zabłądził. Zatrzymał się nad rzeką i chciał się napić wody. Gdy schylił się zobaczył pannę wodną – Syrenę , pół kobietę, pół rybę. Syrena wypuściła z łuku złotą strzałę i powiedziała: – Idź za nią. Książę pojechał brzegiem rzeki we wskazanym kierunku. Po pewnym czasie dotarł do chaty rybaka. Był bardzo zmęczony i głodny. W chacie była żona rybaka z dwojgiem małych dzieci. Poczęstowała księcia pieczoną rybą. Kiedy książę posilił się, powiedział do kobiety:
– Nazwij swego chłopca Wars, a dziewczynkę – Sawa. Daję im tę ziemię nad rzeką. Kiedy dorosną zbudują tu wieś, a z tej wsi powstanie kiedyś wielkie miasto. W tej chwili na fali wiślanej ukazała się panna wodna – Syrena i rzekła :
Tak powiedziała Syrena, opiekunka miasta Warsa i Sawy.
Jest to legenda powstania stolicy naszego państwa czyli Warszawy.Legenda -bajka, historia , w której jest ziarenko prawdy. W którą można wierzyć lub nie.
Czym jest stolica państwa? Jest jego najważniejszym miastem, w którym znajduje się siedziba rządu. Poza tym w naszej stolicy jest kilka pięknych miejsc,które należy poznać. Zapraszam na film, wirtualny spacer po Warszawie, pt. ” Maja zdobywa Warszawę”.
https://www.youtube.com/watch?v=RV06Kif2eiA
Piękna jest nasza stolica, prawda? Dużo siedzieliście, to teraz zapraszam do zabawy. Przypomnijcie sobie wczorajszy taniec.
https://www.youtube.com/watch?v=_niF6s8tbZE